top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

2019 GOOD TIMES

עודכן: 17 בינו׳ 2019

מהן מגמות שוק המתפתחות ב 2019 לאור שינויים החלים בכלכלה האמריקאית, ומלחמת הסחר בין המעצמות, ותאור הזדמנויות (מרתקות) שהן מציבות עבור יצואנים ישראלים.

קטגוריות מסוימות דוגמת מחלקת הגינון הניבו גידול עצום של למעלה מ 20%.

התאוששות שוק הנדל"ן - שעדיין נמצא הרבה מתחת לרף אותו חצה טרם המשבר – נמצא רק בראשיתו.


ב 2019 התחזיות מראות כי השוק האמריקאי ימשיך במגמת הצמיחה להלן מספר גורמים משפיעים ודגש על מגמות ספציפיות:


מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין:

ארה"ב הטילה מכסים על תוצרת סינית בהיקפים של 250 מיליארד דולר בשתי פעימות, ובמידה וסין לא תענה לדרישות ארה"ב, השלישית תהיה בהיקף של 281 מיליארד דולר.

נותרו עוד 44 ימים למו"מ בין המעצמות, סיבוב השיחות אמור להסתיים בתחילת מרץ 2019, ונכון לעתה, סין שסברה כי הטלת מכסים הדדיים על תוצרי חקלאות – ליבת הבוחרים של המפלגה הרפובליקנית – תפעיל לחץ על הנשיא טראמפ, הניבה את ההפך הגמור.


מנגד המכסים שהטילה ארה"ב על סין הניבו את התוצאות הרצויות, והשוק בסין מצוי במגמת האטה.

40% מסך היצוא מארה"ב לסין מרוכז ב 5 תעשיות עיקריות : מטוסים, פולי סויה, רכבים, ומיכון תעשייתי ורכיבי semiconductors.

נוכח דרישות האמריקאים לקיום סחר הוגן ולאפשר את התנהלות השוק עם צמצום התערבות והשפעת הממשל בסין – ההערכה היא כי תחומים אלו יגדלו – כפי שמעריך הנשיא טראמפ.

כבר בעת זו של המו"מ סין ביצעה וויתורים והורידה המכסים על רכבים, חזרה לרכוש פולי סויה מארה"ב, התחייבה לפתוח את השוק להשקעות זרות, ועוד.

למה לשים לב?

מעבר לסגמנטים הרלוונטיים ליצוא מארה"ב לסין - סין הכריזה על תוכנית “Made in China 2025” , וכוונת הממשל הוא לקדם ייצור טכנולוגיות מתקדמות ב 10 סקטורים שצומחים כולל : רובוטיקה, אנרגיה ירוקה, רכבים, ביוטכנולוגיה ועוד. כוונות אלו מדליקות נורות אדומות אצל הממשל בארה"ב מסיבות רבות ובכללן העובדה כי ארה"ב כיום נחשבת ליצואן מספר 1 של אנרגיה ירוקה.

ליצרנים ישראלים הפועלים בתחום ומשתפים פעולה עם גורמים בסין כדאי לשים לב וללמוד מהחוויה והניסיון של ארה"ב.

עוד כדאי לבחון שיתופי פעולה עם יצרנים אמריקאים שכן אחד מהנושאים עליהם נותן הממשל בארה"ב דגש – ונושא זה מהווה מקור לדאגה – הוא שליטה בשרשרת האספקה, כיום סין שולטת בכ 90% מהיקף היצור בקטגוריות רבות ובכללן טלפונים סלולריים, מחשבים וכד', לנוכח גילוי אקט הריגול שביצעה סין, דומה כי ארה"ב לא תוותר שוב על עליונותה ותפעל לצמצם את כוחה של סין (בין אם בגלוי או בסמוי).

חקלאות

בפוסט Extreme Mainstream פרסמנו כי הנשיא טראמפ מתעתד לחתום על הוראת ה Farm Bill ולהפוך את גידול הקנביס לחוקי בכל מדינות האיחוד,

ואכן הקונגרס אישר ברוב קולות 867 מיליארד דולר ל Farm Bill, מימון זה יוענק על פני תקופה של 10 שנים.


להלן רשימת הסגמנטים בהם יושקעו הכספים ומהווים הזדמנויות לשיתופי פעולה עבור יצואנים ישראלים בתחום החקלאות וקלינטק:

- כספי מחקר לחוות גידול מזון אורגני

- ייצור קנביס עם רמות נמוכות של THC לעומת מריחואנה (ההערכה היא כי תעשיית ה HEMP תצמח ל 20 מיליארד דולר עד שנת 2022 וזו תהיה רלוונטית למזון, משקאות קוסמטיקה ועוד)

- שווקי חקלאים (Farmers Market)– מכירת תוצרת חקלאים ברמה מקומית

- שכר מומחים להכשרת דורות העתיד של החקלאות בארה"ב בשל גילאי החקלאים – שהולך ומתבגר

- תוכניות שימור אקולוגי וסיוע מוניטרי לחקלאים הנוקטים בתהליכים ידידותיים לסביבה


שוק הנדל"ן, הבית החכם והצרכן.

בפוסט Strong Foundation הסברנו כי שוק הנדל"ן נמצא כ 50% מתחת לשהיה טרם המשבר הכלכלי והמיתון שנגרם עקב הונאת הבנקים, הונאה זו השפיעה על השוק באופנים רבים אך המהותיים הם החלת ואכיפת רגולציה מאד מחמירה על הבנקים מצד הממשל והבנק הפדרלי בארה"ב – בעיקר בתחום המשכנתאות - ומנגד מלאי בתים שהצטמצם.

הצרכן האמריקאי, מעדיף בית צמוד קרקע עם שטח בנוי ממוצע העומד על 250 מ"ר וגינה בגודל 775 מ"ר, ב 2017 לכ 64% מהתושבים בעלות על בתים – ונתון זה עומד לצמוח מהותית בחציון השני של 2019, והתחזית לצמיחת התחלות בתים חדשים (צמודי קרקע) תעמוד על גידול בין 16%-25% ביחס לחציון האחרון של 2018. כיום הדרישה בשוק היא לבתים מסוג זה ולא לדירות או דופלקסים, אך נוכח המחסור שגורם למחירי הנדל"ן לעלות, רבים "יושבים על הגדר" וממתינים לבניה והיצע שיאזנו את מחירי השוק.

הזדמנויות ליצואנים:

מוצרים לגינון – תחום הגינון צמח ב 2018 לכמעט 50 מיליארד דולר, ועתיד להמשיך ולצמוח גם בשל כוונת 19 מיליון בתי אב לגדל את הקנביס בביתם, אך דגשים חשובים יש להקדיש לחיסכון במים ואנרגיה בגינה - המעודדים ע"י תמריצים כספיים - וכן העצמת חוויית השימוש בחצר.

מוצרים לבית - בשים לב כי בכל בית ממוצע 3 חדרי שינה וב90% מהבתים בין 2-3 חדרי אמבט, יש לתת דגש מיוחד על מוצרים ידידותיים להתקנה על ידי המשתמש ה DIY, ולאחר מכן על חוויית הנוחות בשימוש.

פאנלים סולריים - בעיקר בקליפורניה - עתידים לצמוח.

הזדמנות עצומה טמונה בתחום הבתים החכמים נוכח עידוד ממשלתי את החיסכון באנרגיה (הטבות מס, החזרים ועוד).

חוד החנית בתחום זה נמצא אצל הום דיפו שהכריזו על עצמם "כבית של הבית החכם", ובכדי להבין את ההיקף : כ 30% ממכירות המוצרים יבוצע בחנויות ה Home Improvement- תחום בו הום דיפו שולטת, 29% בסחר אלקטרוני ו 18% ברשתות דוגמת וולמארט טארגט וכד'.


ליצרני הקלינטק כדאי מאד לשים לב לתנופת הבניה בארה"ב שכן הממשל מעודד לא רק חיסכון באנרגיה בסגמנט הבניה הירוקה (ובקליפורניה בתחים חדשים יחוייבו בהתקנת פאנל סולארי), שכן עיקר רוכשי הבתים הם דמוגרפיית המילניאלס שנותנת דגש מיוחד על ערכים אקולוגיים.


דגש על ערכים אקולוגיים הם רק חלק מהתעצמות מגמות בתחום, שכן התנהגות הצרכנים משתנה באופנים מהותיים – ורעידת האדמה בתחום הקמעונאות ממשיכה – את העיקרית מובילה הטכנולוגיה, וחוד החנית בתחום היא הבינה המלאכותית, זו המאפשרת בעיקר נוחות שימוש אך הסיבות העיקריות הן השליטה והחיסכון באנרגיה.


טכנולוגיית ה AI שזורה כיום לא רק לאלקסה, וקורטנה בבית אלא גם לרכבים, מכשירים ניידים, סטרימרים, שלטי טלוויזיות ועוד - התנהגות צרכנים משתנה עם אלו, שכן תהליך ה Showrooming בחנויות (השוואת מחירים, קריאת חוות דעת, דרוגים וכד') מתבצע באמצעות הטלפון הנייד, אך הבינה המלאכותית כיום מוגדרת כ Voice Commerce ומקלה על הזמנות בסחר האלקטרוני.

כיום טכנולוגיה זו מצויה על הכוונת של כל הקמעונאים המובילים בארה"ב.


הזדמנויות ליצואנים:

ליצרנים מומלץ לבחון שילוב והתממשקות טכנולוגיות אלו למוצריהן.

ליצרנים המפתחים טכנולוגיות AI ואפליקציות – המלצה חמה לפנות לקמעונאים – הם כיום מחפשים את הטכנולוגיות של המחר, בדגש על העצמת הצרכן (נוחות, שליטה – בעיקר על בטחון הבית- חיסכון באנרגיה ועוד). לאלו הבוחרים לפנות לקמעונאים מומלץ גם לבחון את אתר ה EPA והגדרות ה ENERGY STAR.


סחר אלקטרוני

לא ניתן לדבר על קמעונאות אמריקאית מבלי להזכיר את החברה שטרפה את הקלפים והביאה בשורה ומהפכה חשובה– אמזון.


אמזון כעת ניצבת בפני התעוררות הקמעונאים (וחברות טכנולוגיות דוגמת גוגל) "שנרדמו בשמירה" – ואלו מחזירים מלחמה שערה בכלים שאמזון פיתחה ומעבר – המלחמה הגדולה ביותר מגיעה מקמעונאים עם חנויות פיזיות שמאפשרות לצרכן חלופות לאמזון פריים (דמי חברות שנתיים בתמורה לשלל הטבות) בצורה של הזמנה באתר ואיסוף בחינם בחנות או אם הלקוחות נכונים להמתין יומיים, יקבלו את משלוח ללא חברות, התחייבות או עלות כזו או אחרת.

אמזון מבינה שיש לה בעיה בנגישות לצרכן שכן היא תלויה במשלחים דוגמת פדאקס ו UPS (שמחירי שרותיהם עולים) ולכן פועלת להעמיד צי מטוסים משלה כחלופה לשרותי חברות הקורייר.

אמזון מאפשרת איסוף חבילות בחנויות Wholefoods אך לרשת רק כ 240 חנויות ביבשת, לכן אמזון לא רק ששמה למטרה את תחום המזון באמצעות רכישת רשת זו והרחבת מספר החנויות, או פתיחת AMAZON GO, אלא ביצעה שת"פ עם הקמעונאית KOHL’S שלה 1158 חנויות ביבשת (החזרת סחורה ע"י צרכנים) – ושתוף פעולה זה הורחב גם להצגת סגמנט משותף של מוצרי בית חכם בחנויות הרשת – שת"פ זה מהווה אינדיקטור חשוב לגבי צמיחת התחום.


הזדמנויות ליצואנים:

היו חכמים ושימו לב לבית החכם! לשם הולך הצרכן (אדפטציית המוצרים מהירה מזו של המיקרוגל...).

אמזון לא זונחת את קהל הבסיס שלה ומבינה שהיא במלחמה ועושה את מה שתמיד עשתה זוכה ב Hearts And Minds של קהל הצרכנים שלה באמצעות דוגמיות חינם שהיא מעניקה ללקוחות הפריים שלה – שימו לב לקטגוריות! יצרנים ויצואנים שחשפו את מוצריהם בפלטפורמה של אמזון – אנו בג'ימרקס360 מסבירים הרבה על הצוהר שהסחר האלקטרוני מהווה לחנויות – השמועה היא כי אמזון שוקלת רכישה של KOHL’S – וזה GAME CHANGER!

בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה ליצא? צור קשר :

bottom of page