top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

Are YOU there yet?!

שילוב נסיבות ותהליכים מיצר הזדמנויות יוצאות דופן לכדאיות השיווק והמכירה לארה"ב.


את הכלכלה האמריקאית מנהיג נשיא שהוא בראש ובראשונה איש עסקים, שאינו פוחד לתלות "כביסה מלוכלכת" לעיני כל.


הנשיא טראמפ הבטיח לציבור האמריקאי לשים את האינטרסים של אמריקה לפני כל דבר אחר, והוא מקיים את הבטחותיו.


הסיבה לכך היא איום על העליונות האמריקאית - בעיקר מצד סין.


לאמריקאים עליונות ברבדים שונים, אך הגדולה שבהן היא עוצמתה הכלכלית, למרות שהאוכלוסיה במדינה מהווה סך של כ 4% מכלל תושבי העולם בלבד, האמור בכלכלה החזקה בעולם, והנשיא טרמפ מבין שאין לו צורך בהנעת הצבא, לשם הפגנת כח, יש לו נשק עצום - כח הקניה האמריקאי.


במסגרת המהלכים שהחלו טרם כניסת טראמפ לתפקיד - נוכח נזקי אקלים ותלות ביבוא נפט מהמרח התיכון (אזור לא יציב פוליטית) המשפיעים על הכלכלה מרמת האזרח וכלה ברמה הפדרלית - החל עידוד חיסכון באנרגיה לשם צמצום התלות באנרגיה ממקורות זרים.

חיסכון האנרגיה מלווה בפיתוח טכנולוגיות דוגמת AI (בינה מלאכותית) ואפליקציות שמאפשרות שליטה על צריכת חשמל של מכשירים רבים בבית, דרך הטבות במס על התקנת פאנלים סולריים, מחזור מים אפורים להשקיית הגינה, אגירת מי גשמים, השקיה בטפטוף ועוד.


העצמאות האנרגטית מונעת לא רק מסיבות אקולוגיות, שכן ארה"ב הינה אחת המיצרניות ה CO2 הגדולות בעולם ומשלמת מס לפי טון, ולפני תשלומים אלו, לנשיא טראמפ חוב לאומי של למעלה מ 19 טריליון דולר שרובו נוצר עקב הונאת הסאב-פריים של הבנקים שהביאה לקריסת שוק הנדל"ן ומשבר כלכלי ומיתון החמורים בתולדות ארה"ב שהגיעו בעקבותיו.

הנשיא בוש הבן "תרם" למעלה מ 4 טריליון לחוב זה, והנשיא אובמה הגדילו בלמעלה מ 8 טריליון דולר.

לאזרח האמריקאי חוב של כ 60,000 דולר - בגין יתרה זאת, טרם שהחל את חייו.


סין היא אחת מהנושות.


התרבות הסינית להבדיל מהאמריקאית - שמפגינה כח ועוצמה במאסה קריטית - מנהלת תהליכים באטיות של קורוזיה, ולאורך שנים סין ניהלה מדיניות מוניטרית שעודדה השקעות, והביאה למצב בו השוק הסיני הפך לבית החרושת של העולם - השוק האמריקאי שהעביר ייצור רב ומקומות עבודה נוכח מדיניות השקעות זו ועלות מאד נמוכה של שעת עובד בסין, הפך לשוק יצוא מספר אחד של סין.


כך איבדה ארה"ב מקומות עבודה רבים, אחד מהמנועים לצמיחת כל כלכלה.


הממשל בסין לא הסתפק בכך אלא קיים ריגול תעשייתי, ושתל צ'יפ בגודל גרגר אורז בלוחות אם של שרתי חברות רבות, ובכלל אלו של ענקיות טכנולוגיות דוגמת אפל ואמזון והצית מלחמת סחר בהיקף של 635 מיליארד דולר בספטמבר 2018.


מלחמת הסחר הגיעה בעיתוי בו הממשל בסין מבצע מעבר ממדיניות של כלכלת השקעות לכלכלת צריכה - ליבת עוצמתה של הכלכלה בארה"ב.


הטלת המכסים ע"י הממשל בארה"ב היתה אסטרטגית במיוחד, כך שאת רוב עליות המחירים מימנו היצרנים הסיניים, הממשל בסין הטיל מכסים מקבילים על יבוא מוצרים מארה"ב שגיבתה את חקלאים ומגדלים שלא הספיקו להערך למלחמה, באמצעות רכישת תוצרתם.


המהלך ייצר אתגר לא פשוט לקמעונאות האמריקאית שנאלצה להקדים הזמנות לעונת המכירות הכי

בוערת בארה"ב - עונת החגים - ובאוקטובר 2018 (בלבד) נכנסו לנמלים בארה"ב למעלה מ 2,000,000 מכולות עם מוצרים לרשתות.


נוכח חוסר הוודאות כתוצאה מתגובת סין - שלא להענות לדרישות ארה"ב לסחר הוגן - ועל מנת שלא להתמודד עם עלויות המלאים, החלו הקמעונאים והיצרנים בארה"ב לחפש חלופות ביבשת ובעולם, מהלך שדווקא ייצר ופיתח מקומות עבודה ושגשוג בארה"ב.


הממשל בסין החל לסגת עקב כך, ובראשית דצמבר לאחר פגישה שהתקיימה בין המעצמות הוחלט הפסקת אש ולהשהות את המשך הטלת המכסים שאמורים היו לחול בינואר 2019 על יבוא בהיקף של 200 מיליארד דולר נוספים למשך 3 חודשים.


מהלכים אלו מתארים רק הצצה לתהליכים בשוק המייצרים הזדמנויות פז, שכן לאלו יש להוסיף שינויים בתחום המזון, ההוצאה השניה בגודלה אחרי הוצאות על הבית.


שינויים אלו מגיעים עקב עליה כלל עולמית ברגישויות למזון המייצרים מחלות רבות, ומניבים גידול בתחום המזון מהצומח, בנוסף התייקרות שרותי הבריאות וגידול בצריכת משככי כאבים הביאו למצב בו הממשל נוקט עמדה גם בתחום זה.

תהליכים אלו תורמים להתפתחות וצמיחה מטאורית של מגמת ה Health and Wellness.

וולמארט לבדה דיווחה על היקף מכירות של 18 מיליארד דולר בשנת 2017 - בסגמנט זה.


השוק האמריקאי חווה כיום צמיחה פנטסטית, עם אבטלה העומדת על 3.7% בלבד - ומשמעות הדבר היא שנוכח נתוני אבטלה כה נמוכה, קיים ביקוש לעובדים, המשכורות עולות, ובהתאמה כך גם ההכנסה הפנויה.


עם זאת חשוב להבין כי האמור בשוק מפותח ומאד מתוחכם, הצרכנים מבינים את כוחם, הרשתות והמותגים כאחד מחזרים אחר נאמנות הצרכן ופועלים על מנת להעצים את נוחות תהליכי הרכישה שלו (path to purchase), וחשוב להבין שכתוצאה מכך הקמעונאות ה"מסורתית" כבר מזמן לא מסורתית.


ליצואנים ישראלים חלון הזדמנויות עצום (מרץ 2019 אמור להוות נקודת מפנה) בתחומים רבים למנף את חוסר הוודאות שיצרה סין מחד ובה בעת להשתלב עם מגמות בצמיחה נוכח עידוד הטבות מס ומהלכים נוספים של הממשל - אתם כבר שם?



בהצלחה!


שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה ליצא? ליצירת קשר:




17 צפיות
bottom of page