top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

Bracing For Impact


מאמר שפורסם אתמול ב WALL STREET JOURNAL מגלה כי בנוסף לחנויות AMAZON GO, ורכישת WHOLE FOODS MARKET,

הרשת מתעתדת לפתוח רשת סופרמרקטים נוספת.


הרשת החדשה עתידה להציג מגוון רחב של מזון – ובמחירים עממיים יותר – לעומת WHOLE FOODS MARKET.


נכון לעתה אמזון מתעתדת לפתוח 12 חנויות, וההערכה היא, שהראשונה תפתח בסוף 2019 בלוס- אנג'לס.


מזון הוא רק אחד מהקטגוריות שיהיו דומיננטיות בחנויות, שכן אמזון מתעתדת לתת גם דגש על מוצרי טיפוח קוסמטיקה וכד' - קטגוריות רווחיות יותר.



אז רגע להבין קצת יותר לעומק את המהלך המתוכנן, ולשם כך צריך לחזור למספרים.


בשנת 2018 היקף מחזור המכירות הכולל של חנויות המוכרות מזון ומשקאות – ומסעדות עמד על 1.46 טריליון דולר.


לאלו המכירים את הרשת WHOLEFOODS MARKET (הנפלאה), זו חוגגת את פתיחת החנות מספר 500 שלה. לרשת קונספט הכולל את 2 הסגמנטים - גם סופר וגם מכירת מזון מוכן לצריכה בחנות או בבית, אך קהל היעד אליו פונה הרשת נמצא ברמת הכנסה מעל הממוצע, ואמזון מעוניינת במסה הקריטית של השוק – זה ה MISSING LINK מבחינתה נקודת מגע, ואינטראקציה בלתי אמצעית עם הצרכן.


אתמול הועלה לבלוג של GMARKS360 הפוסט WINNING HEARTS AND MINDS שהתייחס למהלכים שמבצעים קמעונאים בכדי לזכות באמון ונאמנות הצרכן, בראש הרשימה "השחורה" של הצרכנים עמדה המערכת הפיננסית, ולא בכדי. בסוף הפוסט ציינו שהכל קשור ומחובר, ויש לזכור שבראש הרשימה של המותגים האהודים כיכבה אמזון עם 81%.

בסקר Consumer Confidence של הציבור בארה"ב עלה כי קיימת דאגה רבה בגין התייקרות מחירי המזון (יותר מטרור ומצב פוליטי בלתי יציב) , והנה אחת הרשתות הסופרמרקטים המובילות בארה"ב – KROGER - רשת בעלת מחזור מכירות של 122.7 מיליארד דולר ו 2,782 חנויות, יצאה בהודעה כי החל מראשית אפריל 2019 היא עתידה להפסיק לכבד תשלומים באמצעות כרטיסי אשראי של ויזה, וזאת בשל עמלות סליקה מאד גבוהות שויזה מחייבת את הקמעונאיות ובגין אלו גורמת להתייקרות בלתי נחוצה של מחירי המזון (מכירים : The Enemy Of My Enemy Is My Friend )


בשלב זה המהלך יהיה רלוונטי רק לתת מותג אחד של הרשת - Smith’s - המונה 142 חנויות ו 108 תחנות דלק, אך אין היא הקמעונאית היחידה בשוק שחדלה מכבד ביצוע תשלומים באמצעות כרטיס האשראי של ויזה.

 

ככה כן בונים חומה (מתי אצלינו?)

דברי סמנכ"ל הכספים של הרשת מייק שלוטמן נוגעים בעצב חשוף של הצרכן, ומגייסים אותו למלחמה:


“Visa has been misusing its position and charging retailers excessive fees for a long time. They conceal from customers what Visa and its banks charge retailers to accept Visa credit cards.

Visa’s credit card fees are higher than any other credit card brand that we accept. Visa’s excessive fees and unfairness cannot continue to go unchecked. ”


 

המהלך לכאורה יכול לפגוע במכירותיה – אך אין כך פני הדברים בשל שינויים החלים בהתנהגות צרכנים בעניין אופן התשלום- KROGER עתידה לגרוף שוק ב 2 גזרות, בגזרת נאמנות הצרכנים כמי שנלחמת את מלחמת הצרכן הקטן ודואגת ליכולתם למקסם את הכנסתם הפנויה, ומנגד אם אכן תנחל הצלחה במלחמתה נגד חברת כרטיסי האשראי – ויזה – שורת הרווח שלה תגדל וחלק מרווחים אלו יועברו לצרכן באמצעות הוזלת מחירי המזון מהלך שאף הוא יגדיל את נאמנות הצרכנים לרשת.


מהלכים אלו רק חלק מהמלחמה שנוקטות קמעונאיות נגד אמזון.


מה שחשוב לקחת מהסיפור הזה :

מי שזוכה בצרכן, זוכה בכל הקופה, אז כמו תמיד, לאהוב את המוצר ולהתאהב בצרכן.

המהלכים של אמזון פותחים את השוק למגוון אפשרויות והזדמנויות רבות – בעיקר בתחום מזון, משקאות קוסמטיקה וטיפוח – כדאי מאד לוודא כי השקת מוצרים לאתר הסחר של הענקית, לא תבוצע כלאחר יד, אלא לנקוט באסטרטגיית ה Hearts And Minds

כדאי מאד להקדיש מחשבה יצירתית לתמחיר המוצר בעת פיתוח השוק – שינוי בהתנהגות צרכנים אינו עניין של מה בכך (חינוך שוק עולה המון כסף), וכדאי מאד להיות קשובים לרחשי הלב של הצרכנים.


בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה ליצא? צור קשר.

28 צפיות
bottom of page