top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

CASH IS KING

עודכן: 15 באפר׳ 2019


נושא תשלום באמצעות מזומן, הולך ומתעצם בארה"ב, בפוסט Price It Right, נגענו לראשונה במגמה זו המתפתחת בארה"ב לנוכח משבר האמון של הציבור למול בנקים, ודיווחנו על העדפת תשלום במזומן או כרטיס חיוב המוטען מראש.


זמן קצר לאחר פרסום הפוסט פורסמה גם כתבה על הענות אמזון למגמה זו באמצעות AMAZON CASH עבור לקוחות בעלי חשבון בפלטפורמה, ע"י הטענת במזומן ברשתות דוגמת CVS או תחנות דלק 7-eleven ועוד. מהלכים אלו יאפשרו ללקוחות להפקיד כסף לחשבונם (יתרה מופיעה בטלפון החכם) ולבצע רכישות באתר.


מהלך זה מבוצע גם עבור לקוחות שלהם אין חשבון בנק או כרטיס אשראי.


בפוסט Room To Grow שהתייחס למחקר של אוניברסיטת הרווארד בתחום השיפוצים, עלה כי אף כאשר האמור בהוצאות בהיקפים גדולים, התשלום מבוצע ממקורות וחסכונות הצרכן עצמו ולא הסתמכות על אשראי בנקאי, החלופה ברמת אשראי שעלה ממחקר זה היה אשראי קמעונאי (כרטיס אשראי של רשת), אך זה האחד היה יחסית זניח לעומת היקף כלל ההוצאה ומקורות התשלום עבורה.


נושא התשלום במזומן עולה מדרגה, החקיקה במדינות מסוימות דוגמת ניו ג'רזי ופילדלפיה כבר אסרה זאת על חנויות שניסו להסתמך על טהרת אשראי.

ו – AMAZON GO שפיתחה קונספט חנות הנסמך על שיוך כרטיס האשראי לחשבון באמזון (באמצעות הטלפון החכם), וחסכה מהצרכן את ההמתנה בקופה משנה כעת את האסטרטגיה שלה.

רגע לעצור ולהבין עד כמה מהלך זה אקוטי – התחזית היא כי הרשת תפתח עד שנת 2021 כ 3000 חנויות.


 

חשוב להבין כי סוד ההצלחה והצמיחה של אמזון טמון בדבר אחד עיקרי – אמזון אובססיבית להגנה על אמון ושביעות רצון של לקוחותיה, הצרכן הסופי.


 

לאור שינוי בהתנהלות הצרכן בנושא אמצעי התשלום, חקיקה, ומגמה נוספת המתפתחת - והיא קריאה לשוויון – שכן צרכנים (כולל מהגרים) שעדיין מצויים במצב פיננסי מאתגר לנוכח המשבר הכלכלי ואין ברשותם חשבון בנק או כרטיס אשראי, ניצבים במצב בו אין להם אפשרות לרכוש אצל קמעונאים שאינם מאפשרים תשלום במזומן, והדבר מהווה אפליה נגד עניים ומעוטי יכולת.


אמזון הקשובה לרחשי הציבור , וכבר הכריזה כי תאפשר תשלום באמצעים נוספים בחנויות AMAZON GO.

לא בכדי זוכה אמזון בתואר החברה הנערצת בארה"ב.


כאן טמונות הזדמנויות לגידול במכירות ופלחי שוק חדשים עבור יצואנים ישראלים:


אין האמור רק בתהליכי מכירה של B2C אלא אף במכירות לתחום ה B2B


ב AMAZON GO עיקר המוצרים בחנות הם מזון וקוסמטיקה, ויש לייחס תשומת לב גדולה לעובדה כי אמזון מבצעת מהלך נוסף בתחום (וקשור למלחמתה בוולמארט) – וזה הוזלה של מאות מוצרים ברשת Wholefoods Market- ומעניקה הנחות נוספות מעבר להוזלה, ללקוחות אמזון פריים, בעת זו ההערכות עומדות על כ 50% מבתי האב בארה"ב.


לאלו המוכרים בפלטפורמת הסחר האלקטרוני שלה לסגמנטים אלו, כדאי מאד לשים לב במסגרת הפיתוח העסקי לאסטרטגיות שיווקיות בהם הם נוקטים ולתכנן מהלכים לא רק לסחר אלקטרוני אלא בעיקר לחנויות שכן הקמעונאות בארה"ב מניבה בחנויות כמעט 90% מהמכירות, וקמעונאי ה OMNICHANNEL (קמעונאים בעלי חנויות ואתר סחר אלקטרוני), מדווחים כי 50% מסך המכירות הסחר אלקטרוני נאספות בחינם בחנויות.


ההזדמנות הנוספת טמונה בתחום ההייטק – ובעיקר לחברות המפתחות מוצרים בתחום הבינה המלאכותית (AI), שכן תחום הבינה המלאכותית בקמעונאות עתיד לצמוח ל 12 מיליארד דולר, ובעיקר באמצעות מכונות תשלום חכמות שיוצבו בחנויות.


חשוב להבהיר כי מכונות מסוג זה נפוצות כבר כיום בחנויות רבות דוגמת וולמארט וטרגט, אך הציפיה בתחום הבינה המלאכותית היא להרבה מעבר לביצוע התשלום בלבד, שכן למעלה מ 325,000 קמעונאים מבצעים השקעות ענק ועתידים לשלב את הבינה המלאכותית בכדי לצפות ביקוש.


הזדמנויות נוספות טמונות בתחום גם עבור מפתחי אפליקציות לטלפונים חכמים.


כדאי מאד לשים לב למגמה הסמויה שמתפתחת והיא החלופה לשירותים בנקאיים, יתכן ובשעה זו אמזון ממקדת מאמצים בלקוחות מעוטי יכולת, ללא חשבון בנק, אך אמון הציבור לו היא זוכה יהווה רעידת אדמה באם תכריז על מתן שרותים בנקאיים כאסטרטגיה גם למול כלל הצרכנים (זכרו קראתם את זה כאן לראשונה!).

אמזון מתמחה בהתנהגות הצרכנים ומשקיעה הון לא מבוטל באנליזות אלו ובפיתוח טכנולוגיות בהתאמה.


לשים לב:

דגש חשוב שיש לשים אליו לב – הוא אלמנט נוחות וחיסכון עבור הצרכן, לא רק בשימוש, אלא להבין כי בארה"ב הטכנולוגיה, מתקדמת ככל שתהיה, ממוקדת בחיסכון (זמן וכסף) עבור הצרכן והעצמת קיום אינטראקציה - בעיקר בלתי אמצעית - עם אנשים.


הדגש הבא מתייחס לתמחור מוצר ומתחלק ל 2 חלקים עיקריים:

(1). קיימת נטייה של הצרכן למשנה זהירות נוסף כאשר מבוצע תשלום במזומן והציפיה היא לטווח מחירים ברור.

(2). יש לייחס חשיבות קריטית לעלות תועלת, לא תמיד הצרכן יעדיף את המוצר הזול, אלא את זה המקיים עבורו את מקסום התשלום, ועונה על צרכיו באופן אופטימלי.

מענה זה יבחן גם על סמך חוות דעת ודירוגי צרכנים אחרים, אז בעת תמחור המוצר כדאי מאד לוודא מענה על ציפיית הצרכן (בנוסף לצרכים ורצונות) לטווח המחירים בתחום למול התועלות שמקנה המוצר.


בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה ליצא? צור קשר!

52 צפיות
bottom of page