top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

Heads Up!

עודכן: 8 במאי 2019


מלחמת הסחר שהייתה אמורה להסתיים לפני כחודשיים, הורידה הילוך עקב הסכמות אליהן הגיעו המעצמות, אך במהלך השיחות הנשיא טראמפ לא הוריד את המכסים שכבר הוטלו על סין במהלך 2 הפעימות (50 + 250 מיליארד), ועיכב את הטלת הפעימה השלישית (200 מיליארד דולר) שאמורה הייתה לחול בתחילת מרץ.


כזכור מה שהצית את מלחמת הסחר היה צ'יפ בגודל גרגר אורז שנשתל בלוחות אם של שרתי ענקיות טכנולוגיה דוגמת אפל, אמזון ועוד ושימש את הסינים לריגול תעשייתי וגניבת קניין רוחני.


הנשיא טראמפ יצא למלחמה לא פשוטה בכדי להחזיר מקומות עבודה לארה"ב ולהגן על קניין רוחני שפותח בארה"ב ועל הדרך גם לקדם סחר הוגן עם סין – כזה שיוריד את הגרעון המסחרי בין המעצמות מחד (וזה החלק הקטן), ומאידך יאפשר פתיחת שוק ענק דוגמת סין עבור מוצרים אמריקאים מתחומי חקלאות רכב ורכישת חברות סיניות (החלק העיקרי של המהלך).


במלחמה זו הנשיא טראמפ קיבל גיבוי מ 2 עברי המתרס הפוליטי, ומבעלות ברית מעבר לים – שאף הן מתמודדות עם מהלכים מאתגרים שמייצרת ממשלת סין בסחר המשותף.


בשבוע שעבר (שבוע ראשון של מאי 2019) נמשכו השיחות בין המעצמות, עד אשר במהלכן סין נסוגה מהסכמתה לשנות את החוק שעתיד היה להגן על קניין רוחני – ולמהלך זה השלכות מרחיקות לכת על תהליכי הפיתוח העסקי של כל היצרנים (אמריקאים ומיתר העולם) המבקשים לקדם פעילות עסקית בסין – משמעות הדבר היא כי יצרנים אלו ידרשו לא רק לחשוף את הקניין הרוחני, טכנולוגיות ייחודיות שפותחו וכד', ואף יאלצו העביר טכנולוגיות אלו לסין.


החלטה זו של הסינים הכעיסה את הנציגים האמריקאים המנהלים את השיחות עם שותפיהם הסיניים, והנשיא טראמפ לאחר שעודכן הבהיר בטוויטר כי מהלך זה אינו מקובל עליו וכי המוצרים המיובאים מסין שעליהם עדיין לא חל מיסוי – ימוסו (הפעימה השלישית), אך הפעם האמור במס בגובה 25%.



עד עתה, על מנת שלא לאבד את הפעילות בארה"ב יצרנים סיניים ספגו את עלות המיסוי – כך שהמחיר לצרכן הסופי עלה באינטרוולים מצומצמים.

אך חברות אמריקאיות, המייבאות מסין – בין אם אלו המוכרות לתחום ה B2B או תחום ה B2C - פועלות ברובן בתחומי הקמעונאות המגלגלת מחזור מכירות בהיקף של למעלה מ 5 טריליון דולר בשנה, והקמעונאיות בארה"ב הן חברות ציבוריות הפועלות בסביבה המייצרת וודאות עבור משקיעיהן – ולכן יצרנים רבים מעבירים פעילות לשווקים בהם המציאות העסקית מייצרת עבורם פחות סיכונים.


הזוכה הגדולה מהמהלך הזה היא מקסיקו, והחלק המעניין בגידול היצוא שלה לארה"ב הוא תמהיל מאוזן של מוצרים לתעשייה (כולל חקלאות) ומוצרי צריכה כאחד, מקסיקו גרפה כבר סדר גודל של 10% מהיצוא הסיני ואם אכן תחריף מלחמת הסר – זה האחד רק יעלה.


לישראלים הפועלים בסין כדאי מאד לעקוב אחר המתרחש שכן ארה"ב היא שוק יצוא מספר 1 עבור סין, ובמידה שיוטלו מיסים נוספים מומלץ להיערך עם פתרונות – ובהתאמה נוכח חוסר הנכונות של סין לשנות את החוק לנקוט במשנה זהירות עם חשיפת טכנולוגיות.


לישראלים השוקלים פיתוח עסקי של השוק האמריקאי - מדובר בהזדמנות פז עבור תעשיות רבות במגוון רחב של תחומים וקצרה היריעה מלהכיל, רשימה חלקית ניתן למצא בלינק, ופרוט מוצרים נוסף ניתן למצא במכתב שנשלח לממשל מוולמארט – אך יש לקחת בחשבון שאלו רשימות מצומצמות.



 

עדכון - 8.5.19

חברים, לאור פניות וביקוש פוסט זה מעודכן עם רשימות המוצרים שעליהם חל כבר מיסוי, וכן 2 גרפים המתייחסים למוצרי סגמנטים של B2B ו B2C.



חג עצמאות שמח ובהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה לייצא? צור קשר

46 צפיות
bottom of page