top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

High Q.(4 results)

עודכן: 7 בפבר׳ 2019


אז כבר ידענו ש 2018 הייתה שנה טובה לקמעונאות האמריקאית, ולא רק מבחינת מכירות, בבלוג Gmarks360 אנו גם חולקים תובנות ומידע לגבי המהפכה שחלה בשוק.


קמעונאים התעוררו בגלל נתחי שוק שאמזון גרפה, חנויות שנסגרו כי קמעונאים לא השכילו לפגוש את הצרכן בעולם "החדש" ובכלכלת החוויה שמתפתחת בקצבים שלא מביישים חידושים טכנולוגיים.


אלו שביצעו שינויים לא מספיק מהירים, חוו ביקורות מהמשקיעים והמלצות אנליסטים לא אוהדות במיוחד לגבי ערך מניותיהם, הגדולים שבחבורה, התייעלו ומרוויחים את השוק בחזרה.


כל אלו הופכים את 2018 לקצת שונה, שכן שנה זו ממשיכה (מ 2017) תפנית, ותפנית זו מניחה תשתית של שינוי שעתיד להמשיך בשנים הבאות.


בפוסט זה נתייחס לתוצאות המכירות של אמזון ו-וולמארט, 2 ענקיות מובילות בתחומן שפרסמו משכבר את נתוני המכירות לרבעון אחרון של 2018.



אז להבין מה קרה ולמה תפנית, אמזון פרסמה את תוצאות המכירה לרבעון ואלו עומדות על 72.38 מיליארד דולר, ובסה"כ מכרה ב 2018 בהיקף של 232.89 מיליארד, זאת לעומת 60.45 ברבעון 1 של 2017 וסך כולל של 177.87 מיליארד ב 2017.





אף וולמארט היא פרסמה את נתוניה (המפלצתיים) ואת הרבעון הרביעי של 2018 סיימה הרשת עם מכירות בסך של 136.3 מיליארד דולר, לעומת 130.9 מיליארד דולר ב 2017. מחזור המכירות של וולמארט לשנת 2018 עמד על 500.3 מיליארד דולר (חצי טריליון), לעומת 485.9 מיליארד דולר ב 2017.



עד כאן הכל טוב ויפה (גם אם הגידול קצת פחות מהחזוי ע"י אנליסטים), אך יש לצלול פנימה למספרים, כי אלו יתוו את השינויים והתפניות בתחומים רבים ובעיקר בהשקעות שיבצעו הענקיות.


אמזון:


בחינת הסגמנטים שמרכיבים את נתוני המכירות של אמזון מעלים כי 60.7% מכלל המכירות (או 141.92 מיליארד דולר) מגיעים ממכירות מוצרים בארה"ב, 28.3% משווקים נוספים בעולם ו 11% משרותי הענן שמספקת החברה.


כאשר בוחנים את שינוי נתח השוק של אמזון בשוק הכי גדול שלה, מגלים כי זה האחד צומח באחוז אחד בלבד כל שנה.

שינוי זה לאחר שנים בהם גרפה שוק בקצבים שונים לחלוטין, מהווה איתות לגבי עוצמת התחרות מצד הקמעונאות המסורתית.


אמזון – חברה נפלאה – המבינה לעומק את המגרש בו היא פועלת, משקיעה בהעצמת יתרונה היחסי בסחר האלקטרוני באמצעות "האנשת" הבינה המלאכותית שלה ALEXA ומפתחת תשתית זו בקצבי (ובהשקעות) ענק.


לא בכדי תחום ה Voice Commerce נוסק, ולא רק תחום זה, אלא אף נתוני המכירות של מוצרי הבית החכם, הנסמכים בארה"ב לא מעט על תשתיות הבינה המלאכותית. נכון לנתוני מכירות אחרונים של סגמנט זה, אמזון עדיין שולטת בנתח הארי של השוק, למרות תחרות עזה מגוגל ומיקרוסופט.


אמזון משקיעה לא רק בפיתוחים טכנולוגיים, אלא ב 2 סגמנטים (עיקריים) נוספים: פארמה, ומזון.


כדאי מאד לשים לב למהלכי הרשת בתחום המזון ולא רק בגלל WHOLEFOODS MARKET ו AMAZON GO – אלא בגלל שהקמעונאית שקלה פיתוח מותגי מזון, אך עלויות המו"פ בתחום הביאו אותה למסקנה כי קיימת עדיפות (רווחיות) לטפח את קידום המכירות של סטרטאפים עם מותגים לא מוכרים.


וולמארט:


וולמארט כאמור צמחה להיקף של חצי טריליון דולר בשנת 2018, ואף עיקר מכירותיה מגיעות מהשוק האמריקאי, שוק זה מהווה 63.7% ממחזור המכירות שלה, או סך מכירות של 318.48 מיליארד בארה"ב בלבד.


כאשר מבינים את ליבת העוצמה של החברה מתחילים להבין מדוע בין 2 הענקיות ניטשת תחרות כה עזה.

וולמארט שדשדשה בתחום הסחר האלקטרוני "פתחה מצערת" עם סדרת שירותים ופיתוחים טכנולוגיים, וסגמנט זה צמח בשנת 2018 בסך של 44% (!).


נתון מעניין שעלה מהדוחות הכספיים, הוא שהיקף הסחר האלקטרוני ברבעון הרביעי – רבעון החגים והחזק ביותר בשוק זה – עמד על 23% בלבד, והרבה מתחת לממוצע השנתי של החברה, אך בגין ריבוי החנויות וקרבתן לבתי המגורים, הצרכן בארה"ב במקרים ספציפיים מעדיף את הרכישה בחנויות על פני הסחר האלקטרוני.


נתון חשוב נוסף שבא לידי ביטוי בדוחות הפיננסיים של החברה היה רלוונטי לגידול ב COMP SALE (דלתא גידול מכירות חנויות קיימות – ללא חדשות) וזה עמד על צמיחה שנתית של 2.1% - אף הוא משקף את העדפת הצרכנים לעניין הרכישות.


אך כאן יש לתת דגש דווקא על מהלכים והשקעות שביצעה הרשת בטכנולוגיות, בשעה שאמזון משקיעה כספים רבים ב"האנשת" הטכנולוגיות, וולמארט משקיעה הון עתק בפיתוח טכנולוגיות ושירותים שדווקא יכניסו את הצרכנים לחנויות (מגוון, מבצעים, צוות מיומן וזמין) ויעצימו את החוויה שלהם בנקודות המכירה מחד ובה בעת יצמצמו את נקודות החיכוך (התמצאות בחנות, תור בקופות ועוד).


הצרכן האמריקאי מהווה את ליבת העושר של ענקיות אלו, ושתיהן מתחרות בדרכים רבות, אך המכנה המשותף לתחרות הוא הרגש של הצרכן, על מה שחשוב לו, ומכתיב את הנאמנות שלו למותג שלהן.


מומלץ לכל חברה המתעתדת למכור לקמעונאיות אלו (מדף פיזי ודיגיטלי) לבחון לעומק את מהלכי הרשתות – בין אם ברמה אסטרטגית וטכנולוגית, ובין ברצפת החנויות על מנת להבין לעומק והיטב את התנהגות הצרכנים, שכן כל חברה תזכה בצרכן, תזכה בקניין וההפך.


בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה לייצא? צור קשר:



23 צפיות
bottom of page