top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

Opportunity Calls!

עודכן: 21 במאי 2019

בין המכסים שהוטלו על יבוא סחורות מסין וטורקיה היקף שוק של כ 550 מיליארד דולר - וההזדמנויות ליצרנים ישראלים, עצומות!

יצוא הסחורות ממדינת ישראל חצה השנה את רף ה 100 מיליארד דולר, והפרסום של משרד הכלכלה מתייחס לסך היצוא הרלוונטי לסחורות (55%) ושירותים (45%) כאחד.


היצוא לשוק האמריקאי שהיווה בעבר 25% ממחזור המכירות של מדינת ישראל במגמת הצטמצמות כבר שנים.

ב 2015 סך היצוא הישראלי לארה"ב – ע"פ נתוני לשכת הסטטיסטיקה האמריקאית – עמד על 24.5 מיליארד דולר, ב 2018 מחזור היצוא הסתכם ב 21.76 מיליארד דולר, ירידה של 11% או 2.73$ מיליארד.


ירידה זו מתחילה להסביר את הקשיים שחווים מפעלים ברחבי הארץ וחשוב להבין כי התעשייה המסורתית היא המעסיק השני בגודלו בישראל, תעשיה זו, היא זו שהחזיקה את מדינת ישראל ברמת הכנסות ממיסים בתקופות משבר (דוגמת בועת ההייטק ) .

הרבעון הראשון של 2019 אף הוא מקיים ירידה ביצוא הסחורות בהיקף של 108$ מיליון דולר מסך של 5.34$ מיליארד ברבעון הראשון של 2018 לעומת 5.23 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2019.


ירידה זו בהיקף היצוא הישראלי, חלה דווקא בעת של הזדמנויות עצומות ויוצאות דופן החלות בשוק האמריקאי, בגין התאוששות ושגשוג כלכלי, ובגין מהלכים של נשיא הבוחן את מטרות מאד ברורות וביניהן החזרת מקומות עבודה לארה"ב, שמירה על קניין רוחני ועליונות טכנולוגית, אך חשוב לא פחות הוא שיקום מעמד הביניים – מעמד שאמור לשלם (מיסים) את יתרת החוב העצומה של ארה"ב – זו שהצטברה במהלך המיתון.


אז רגע להבין את ההזדמנויות העצומות, לסיבות למלחמת הסחר עם סין ולסגמנטים התוודענו, וב 17.5.19 התבשרנו כי הסכם הסחר עם טורקיה מבוטל. כאן צריך לעצור ולהפנים: ב 2018 ארה"ב יבאה סחורות מסין בהיקף של 539$ מיליארד, ומטורקיה בהיקף של כ 10.19$ מיליארד. סך היצוא השנתי של מדינת ישראל ב 2018 לא היה אפילו חצי מהיצוא החודשי של סין לארה"ב.


יהיה מי שיאמר אין מה להשוות, אוכלוסיית ישראל מהווה רק 0.0064% ביחס לזו של סין – וסך היצוא הישראלי לארה"ב מהווה 0.04% מזה של סין – כל זה נכון, אך לישראל 3 יתרונות עצומים בשוק האמריקאי:

(1). זה שוק שאוהד את מדינת ישראל.

(2). זה שוק שמעריך את החדשנות מיצרנים ישראלים.

(3). לישראל הסכם סחר עם ארה"ב המאפשר מעבר סחורות ללא מכס.

לערכים אלו כעת מתווספת פתיחת דלתות אצל קמעונאים, יצרנים ומפיצים אמריקאים לנוכח התייקרות הסחורות מסין וטורקיה.


השוואה של היקפי היבוא מסין לארה"ב – ברבעון ראשון של 2018 לעומת המקביל לו ב 2019 - מלמד על ירידה מהותית בהיקף של 17$ מיליארד, או 80% מהיקף היצוא השנתי (!) של מדינת ישראל לארה"ב.


דבר מהותי שיש לקחת בחשבון – בכדי להבין את היקף הפוטנציאל - הוא כי מחזור המכירות בקמעונאות האמריקאית בשנת 2018 (כולל רכבים ודלק) עמד על מעל 6$ טריליון, וההזדמנויות כעת פתוחות לפיתוח של השוק האמריקאי ברמה של מכירות ישירות לקמעונאים ומפיצים / יצרנים כאחד, שכן על כל אלו להתחרות על כיסו של הצרכן האמריקאי ולייצר עבורו, ועבור ציבור המשקיעים שלהם את הוודאות הנדרשת מהם (גידול במכירות, רווחיות וכד').

הזדמנויות ליצרנים ישראלים:

לנוכח מלחמת הסחר, היקף יבוא הסחורות מסין עתיד להמשיך ולרדת, לא רק בשל התייקרות הסחורות בגין המיסוי, אלא אף בשל התייקרות שעת עובד בסין, התייקרות מחירי דלק בעולם ועוד, כך שיצרנים ישראלים יכולים להתחרות ולא רק במחיר, עם זאת מומלץ לשקול טקטיקה זו רק ברמת חדירה לשוק זה.


ברמה אסטרטגית מומלץ לנקוט בגישת פיתוח שוק לטווח ארוך על בסיס חדשנות שתמנף את הפיתוח העסקי של השוק האמריקאי לאורך זמן, כך שבמידה והמכסים יבוטלו – כושר התחרות של היצרן הישראלי ישמר.


רשימת הקטגוריות אותן ניתן למנף עצומות ורלוונטיות לסגמנטים רבים של השוק בשל המכסים על סחורות מסין וטורקיה, אך בהמלצות אתייחס למגמות בגידול בארה"ב :

הייטק – לתעשייה זו הזדמנויות עצומות בגלל המהלך האסטרטגי בו נוקט הנשיא טראמפ

ההזדמנויות ביישום גידול מכירות ליצרנים / מפיצים וקמעונאים אמריקאים - טמונות בשלל רב של סגמנטים, מרמת טלקומוניקציה, מחשבים, וטכנולוגיות נוספות (דוגמת טכנולוגיות לתעשיית התעופה).


עוד מומלץ ליצרני הייטק לשים לב לשינוי פרדיגמה בשילובי טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI ו Machine Learning) המשולבות לחנויות של ענקיות דוגמת וולמארט ואמזון, ואלו יהוו את עתיד הקמעונאות בארה"ב, והיצרנים המוכרים לסגמנט זה.


בנוסף כדאי לתת דגש לבינה המלאכותית משולבת במוצרי הבית החכם – מוצרים אלו נמכרים ברשתות רבות אך הום דיפו מובילה את מכירות סגמנט זה בשוק האמריקאי, ואפשרי לשלב מכירת טכנולוגיות אלו לקמעונאות באופן ישיר, או משולב למוצרי יצרן / סל מוצרים של מפיץ, ויפה שעה אחת קודם בשל הרגלי שימוש של הצרכן – אך כאן מומלץ בפיתוח המוצרים לתת דגש על נוחות שימוש בבית!.

טכנולוגיות קלינטק - חלק מהמהלך שמקדם הנשיא טראמפ, בגין נזקים עצומים הנגרמים כתוצאה משינויי אקלים והתייקרות מחירי אנרגיה, המהלך מקודם באמצעות השקעות, הטבות במס ועוד.


כדאי לשים לב כי גם תעשיית התעופה נותנת דגש לסגמנט זה.




תעשיות מסורתיות – אף לתעשיות אלו הזדמנויות עצומות בעיקר בתחומים: ח"ג לתחום המזון והמשקאות – בדגש על מגמות מתפתחות בתחום, תעשיית מתכת (וכאן פוטנציאל גדול בשל המכסים על סין וטורקיה כאחד), בדים סינטטיים, חלקים לתעשיית רכב וגנרטורים (ענפי יצוא גדולים מטורקיה וסין), רהיטים, ביגוד, קוסמטיקה, תשומות לבניה, מחצבים ועוד.



אז קדימה להסתער, ובהצלחה!


שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה לייצא? צור קשר, או פשוט לשתף כדי לעזור לאחרים!

57 צפיות
bottom of page