top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

Strategize for Success

מהלכים אסטרטגיים המבוצעים בכלכלה האמריקאית פותחים חלון הזדמנויות בגודל של כ 900 מיליארד דולר עבור יצרנים ישראלים מתעשיות רבות.

השוק האמריקאי עובר תהפוכות לא פשוטות, אלו מהותיות ב 2 גזרות עיקריות:


(1). התפתחות כלכלת חוויה בגין המהפכה הדיגיטלית שמתרחשת משנות השמונים של המאה הקודמת, עם הגחת האינטרנט לעולם ובראשית המילניום הנוכחי – המדיות החברתיות ששינו את פרדיגמת השקיפות.


(2). נשיא המגיע מעולם עסקים וממנף את העוצמה הכלכלית של השוק העשיר בעולם, לטובת האזרח האמריקאי שחווה את המשבר הכלכלי והמיתון הגרוע ביותר בתולדות ארה"ב.


בין 2 גזרות אלו – עתיד הסחר בעולם כולו משתנה, שכן מדובר על היקף יבוא של כ 900 מיליארד דולר!

נתחיל דווקא בנקודה השנייה, החרב הכלכלית שמניף הנשיא טראמפ חדה ויעילה מכל נשק אחר העומד לרשותו, בכדי להשיג את מטרותיו הכלכליות והפוליטיות.

נכון לסוף 2018, גרעון הסחר של ארה"ב למול סין מקסיקו וטורקיה הסתכם בקצת למעלה מחצי טריליון דולר טיפה בים ביחס לחוב הלאומי של ארה"ב העומד בעת זו על 22.35$ טריליון – או 181.885$ לכל משלם מיסים אמריקאי – אך מה שחשוב להבין, מאז שהחל הנשיא טראמפ לתקן באופן אסטרטגי את הגרעון שקיבל לאחר עשור של מיתון כלכלי, כולל ירושה של 12 טריליון דולר חוב שנצברו בין הנשיאים בוש (4$) ואובמה (8$), החוב של משלם המיסים האמריקאי, ירד כבר מ 200,000$ וממשיך לרדת.


החוב הלאומי הוא רק אחד האתגרים בהם מטפל הנשיא טראמפ, החוב רלוונטי להווה, והנשיא טראמפ רוצה לוודא שעתיד המעצמה יהיה ברור – שמירה על עליונות בכל גזרה, מה שמחזיר לנקודה הראשונה – טכנולוגיות.

הובלת העולם בגזרה זו תבטיח לאמריקה את השמירה על עליונותה, וכדי להבטיח זאת, על הנשיא טראמפ לעצור את האיום הגדול – סין.

סין שוק מתפתח, עם תרבות עסקית שונה לחלוטין מזו האמריקאית.

בכדי להחיש את ההתפתחות, אלו לא היססו לבצע ריגול תעשייתי גניבת קניין רוחני וטכנולוגיות מחברות המצויות בחוד החנית של קדמה טכנולוגית דוגמת אמזון ואפל.


מהלכים שבוצעו כבר בתקופת הנשיאות של הנשיא אובמה, אך הנשיא טראמפ הוא זה שלא נרתע, הרים את הכפפה, והכריז מלחמת סחר למול סין.


סין ניסתה לפגוע בליבת הבוחרים של המפלגה הרפובליקנית – חקלאים, עיקר היבוא שלהם מארה"ב - באמצעות מכסים נגדיים, אך הגיבוי שהעניק הממשל לציבור זה באמצעות רכש של עודפים סתם את הגולל על המהלך הסיני, ואלו הגיעו לשולחן הדיונים ונענו לדרישות רבות של ארה"ב.

אחת הדרישות העיקריות של ארה"ב מסין הייתה הגנה על קניין רוחני של חברות אמריקאיות – באמצעות חקיקה.

בתחילה סין נענתה לדרישה , אך קראה את המפה הכלכלית והפוליטית בארה"ב לא נכון, ונסוגה מהתחייבותה זו. כתוצאה הנשיא טראמפ – הקפיץ את המכסים מ 10% ל 25% על סחורות בהיקף של 200 מיליארד דולר, אך כאן חשוב להבין – מדובר במהלך אסטרטגי שמחזיר לנקודה #1 – הטכנולוגיות.


המכסים שהוטלו על סין ממוקדים קודם כל בגזרה הטכנולוגית, בכדי להאט את תוכנית MADE IN CHINA 2025.

כבר בעת זו הוואווי – שמכשיריה כה דומים לאלו של אפל – נכנסה לרשימה השחורה בארה"ב, כולל על גורמים העושים עסקים עם חברה זו מחוץ לתחומי ארה"ב.

סין מסבסדת את יצוא המוצרים וסופגת את עלות המכסים, אך כבר ברבעון הראשון היקף היצוא שלה לארה"ב ירד ב כ 17 מיליארד דולר – כ 80% מהיקף היצוא השנתי של מדינת ישראל לארה"ב!.


הבאה בתור היא מקסיקו – שאף היא ניצלה את האופן שבה ביצעה ארה"ב עסקים כשוק חופשי,


אחד הדברים העיקריים שעל סדר יומו של הנשיא טראמפ היא החזרת תעשיית הרכב לארה"ב.

תעשייה זו מניבה מחזור מכירות של 1.28$ טריליון – ומקסיקו גרפה 30% מהיקף יצור זה.


תעשייה נוספת שנפגעה באופן ישיר היא החקלאות, סקטורים נוספים שנפגעו באופן עקיף בגין הגירה לא חוקית דרך הגבול עם מקסיקו, הם: מקומות עבודה, בריאות, זליגת סמים (90% מהסמים בארה"ב מגיעים ממקסיקו) ועוד.


הנשיא טראמפ הבטיח לציבור האמריקאי שיעצור את ההגירה הבלתי חוקית באמצעות חומה שמקסיקו תממן- והחיל מכסים על כל הסחורות ממקסיקו בהיקף של 5% ואלו אכן יעלו ל 25% עד תחילת אוקטובר 2019 שכן הדרישות שהציב לא פשוטות, ובכללן טיפול בקרטל הסמים, אך רגע לעצור ולזכור, הנשיא טראמפ חתם בדצמבר 2018 על ה FARM BILL – שהבטיח השקעות בהיקף של כמעט טריליון דולר בחקלאות ובכלל זה הפיכת הקנביס לחוקי, ולכן לא יתיר את זליגת הסמים ותחרות ממקסיקו בתחום זה.



ביטול הסכם הסחר עם טורקיה מגיע עקב קשריה ותמיכתה באירן.


בין 3 מדינות אלו יצוא לארה"ב בהיקף של כמעט 900 מיליארד דולר נכון ל 2018.








מכסים אלו על היקף יבוא כה עצום, פותח פתח עצום ושפע הזדמנויות לפיתוח עסקי ומכירות לשוק האמריקאי עבור יצרנים ישראלים מתעשיות רבות, למפיצים, שותפים אסטרטגיים ולקמעונאות באופן ישיר.

כדי לעשות כן באופן מוצלח, יש להבין כי המהלכים הללו של הנשיא טראמפ אסטרטגיים במיוחד, במקביל להטלת מכסים הוא מבצע גם פעולות שיניבו צמיחה של התל"ג ובכללם הורדת מיסים לחברות בכדי להחזיר מקומות עבודה לארה"ב, הזרמת כספים לסקטורים ספציפיים (טכנולוגיות, אנרגיה ועוד), לכן יש להיערך בהתאם לאסטרטגיות אלו.


מאחר ומדובר בהיקף עצום של פוטנציאל מכירות לתעשיות שונות אתייחס בקצרה לנקודות המפתח המרכיבות את האסטרטגיה של הפיתוח עסקי ומכירות לשוק האמריקאי.


(1). הכר את הלקוח שלך ואת הלקוחות שלו באופן מעמיק והוליסטי, כולל את הגורמים המשפיעים עליהם לטובה ולרעה מרמה גיאופוליטית וכלה ברמה פרטנית של חיי היומיום.

(2). בחן את המגמות הקיימות והעתידיות לא רק של הקטגוריה, אלא גם של כל צנרת השיווק, לדוגמה לאלו המבקשים למכור למפיצים, באמזון מוכרים מפיצים בעיקר קטנים – בינוניים, הגדולים מוכרים לרוב דרך ערוצים אחרים.


(3). וודא את התאמת המוצר שלך לשוק – הן למול הלקוח, הצרכן והמתחרים – מבלי לעגל פינות, ולשים לב, למעורבות שלכם בדיאלוג עם משתמש הקצה.


(4) . השק נוכחות בממד הדיגיטלי – ובעיקר באמזון המהווה 50% משוק זה לתחום ה B2C וגדלה ל 10$ מיליארד בתחום ה B2B – בין אם באופן ישיר או דרך מפיץ.


(5). הערך עם אסטרטגיה לפי לוחות זמנים של השוק, לדוגמה ב 16.6 יחול יום האב באמריקה, והצפי ב 2019 עומד על מחזור מכירות של 16$ מיליארד, גידול של 4.5% לעומת שנה שעברה, ורצוי להבין מהם המוצרים הנמכרים.

למשל כלי עבודה ומכשירי חשמל עתידים לעבור את רף ה 800$ מיליון ואלו נמכרים באמזון, הום דיפו, ועוד.

בהתאמה למועדי מבצעים לקידום מכירות, כך גם מתקיימים פיקים של מכירות לכל סגמנט, ובעיתות אלו ניתן לגרוף היקפים עצומים של מכירות ונתחי שוק, רק חשוב להבין כי לאלו נערכים מראש.


(6). באם המוצר הנוכחי שהשקת תפור לצרכי הלקוח (Tailor Made) – הערך כבר עם הפיתוח הבא על בסיס חדשנות, ושתף את המפיץ / שותף אסטרטגי שלך.


לא לשכוח, משרד הכלכלה מסייע ליצרנים המעוניינים לפתח את השוק באמצעות תוכנית של"ב ותוכנית כסף חכם, תוכנית שלב מאפשרת קבלת החזר עבור תוכנית אסטרטגיה שיווקית עד 6 חודשים רטרואקטיבית.


בהצלחה!


שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה לייצא? צור קשר, או פשוט לשתף בכדי לעזור לאחרים.

45 צפיות
bottom of page