top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

Strong Foundation

Are YOU There Yet?! #3


התאוששות שוק הנדל"ן בארה"ב נותנת את אותותיה, ועל פי הערכות של HIRI/IHS , תחום ה Home Improvement בארה"ב צמח ב 2018 ב 6.3% להיקף של 398 מיליארד דולר.


צמיחה זו עתידה להמשיך בשוק זה גם בשנתיים הבאות עם לפחות 4.2% כל שנה.


נתון חשוב מאד שיש לקחת בחשבון הוא כי 65.6% מהבתים שנבנו בארה"ב הם בתים פרטיים, צמודי קרקע, והיתר רלוונטיים לבתי דירות וכד'. נתון חשוב נוסף מתייחס לעובדה כי בשנת 2017 63.8% מתושבי היבשת גרו בבית שבבעלותם. זהו מקור העושר של משקי הבית ומרכיב מהותי מהחלום האמריקאי.


רגע לפני שממשיכים חשוב להבין רקע ומספרים:

מדוח של לשכת הסטטיסטיקה בארה"ב עולה כי שוק השיפוצים והבניה באוקטובר 2018 הגיע לסך של 1.308 טריליון דולר. ובין ינואר – נובמבר נבנו כ 12.56 מיליון בתים , מספר זה עדיין מהווה רק סדר גודל של קצת למעלה מ 50% מהתחלות הבניה החדשה שאפיינה את השוק טרם המיתון שחל עקב הונאת הבנקים בתחום ריבית הסאב פריים של המשכנתאות.


המיתון פגע בשוק הנדל"ן ב 2 גזרות עיקריות, התחלת בניית בתים חדשים, ומאידך בעלי בתים רבים התמודדו משכנתא שהייתה יקרה במאות אחוזים מערך הנכס בפועל, כתוצאה מהונאת הבנקים ולא הצליחו להתמודד עם עלויות משכנתא שהאמירו, וניצבו בפני עיקולי בתיהם.


עקב זאת נוצר מצב שבו הבנקים ניסו למכור את הנכסים שעיקלו במחירים נמוכים, והשוק מחד הוצף במלאי – אך מאידך נוכח המיתון וחובות שנצברו, שוק הקונים היה מצומצם, שכן לבעלי החובות דרוג אשראי נמוך, שייקר מהותית את עלות המשכנתאות.


נוכח המלאי העודף בשוק התקיימה האטה בהתחלת בניה חדשה, אך במקביל לזו הממשל בארה"ב שהזרים למעלה מ 12 טריליון דולר לכספי חילוץ בתקופות הממשל של בוש הבן ואובמה, ולא מעט מכספים אלו גויסו מהפדרל ריזרב, הוחלה רגולציה מחמירה על הבנקים בנושא משכנתאות.


בין ההאטה של התחלות הבניה והרגולציה המחמירה על הבנקים בנושא המשכנתאות, הצטמצמה התחלת הבניה החדשה, ובמקום לרכוש דירה / בית לאחר סיום לימודים בקולג' רבים חזרו לגור עם ההורים.

מהלך זה אפשר לדור המילניאלס לחסוך את הנדרש לתשלום ראשון הנדרש לצורך רכישת בתים ישנים, ובמרביתם נדרש שיפוץ.


בעת זו, נוכח ביקוש גובר מחד ומלאי מצומצם של בתים החלו מחירי הבתים לעלות ולכן רבים "יושבים על הגדר" וממתינים להתייצבות המחירים.



ביולי 2017, סך הבתים בארה"ב עמד על 137.4 מיליון.


גודל החלקה החציוני עמד על כ 775 מ"ר. וגודל הבית הממוצע עמד על 250 מ"ר.


כאשר בוחנים את כמות חדרי השינה וחדרי האמבט – למול היקף של 137.4 מיליון בתים מתחילים לקבל מושג ביחס לצמיחת השוק להיקף של 398 מיליארד.


ב 90% מהבתים מינימום 3 חדרי שינה ומעלה, וב 36% מהבתים למעלה מ 3 חדרי אמבט. ההשלכות לגבי תתי הקטגוריות המרכיבים מחזור מכירות זה מתחילים להתבהר.


חשיבות מיוחדת יש להקנות לגינה שכן שיטחה לרוב כפול מגודל הבית, ובין התאוששות שוק הנדל"ן, שינויי תזונה ודרישת צרכנים למזון בריא יותר, צמיחת מגמת ה Health And Wellness מתחילות להסביר את היקף מכירות הקטגוריה שעמדו ב 2017 על כמעט 50 מיליארד דולר.


בכדי להבין פרספקטיבה – ב 2018 שוק הקמעונאות צמח ב 5.3%, תחום ה Home Improvement ב 6.3% אך תחום הגינון צמח בלמעלה מ 22% (!).


סגמנט הגינון עתיד להמשיך ולצמוח נוכח החלטת ממשל טראמפ להפוך את גידול הקנביס לחוקי, ועל פי סקר ה NGA, מעל 19 מיליון בתי אב מתעתדים לגדל את הצמח בבית, המשך התאוששות שוק הנדל"ן אף היא תתרום להמשך צמיחת הקטגוריה.


שינויים אלו בשוק, וגורמים נוספים (ובכללם שינויי אקלים והתפתחות קטגוריית הבית החכם) מסבירים את מחזורי המכירות של הום דיפו, והצהרת הרשת כי הציבה לעצמה יעד של מחזור מכירות כולל בסך 120 מיליארד דולר עד שנת 2020. כדאי לשים לב, מחזור מכירות ה Home Improvement עומד על כמעט 400 מיליארד, ובשנת 2017 הום דיפו דיווחה על מכירות של 101 מיליארד דולר - 25% מכלל הסגמנט.


לעיתים רחוקות יצרנים, קמעונאים ושווקים בכלל ניצבים בפני חלון הזדמנויות כה יוצא דופן, שכן בנוסף למרכיבים שצויינו לעיל יש להוסיף בעת זו את מלחמת הסחר עם סין, וחלון ההזדמנויות על פי דיווח של בלומברג וכלכלנים עתיד להסתיים במרץ 2019.


נתון חשוב מאד שיש לקחת בחשבון הוא כי היצואנים הסיניים מסבסדים את המכסים בהיקף של 17% והמחירים לצרכנים התייקרו בין 4.5%-6%. מצב זה מייצר חוסר וודאות אצל קמעונאים ויצרנים רבים בארה"ב - והאמור בחברות ציבוריות רבות שאינן יכולות להרשות לעצמן מצב זה שכן הוא משפיע מהותית על מחירי המניות שלהן, ולכן הן מחפשות אלטרנטיבות לתוצרת מסין.


בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה ליצא? צור קשר :



39 צפיות
bottom of page