top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

Tech Race: Store Of The Future

ברוכים הבאים לחנות של העתיד. וולמארט חושפת לראשונה את הקמעונאות החדשה – זו המבוססת על בינה מלאכותית, והמהלך מרתק.

להבדיל מחנויות Amazon Go, וולמארט נקטה בגישה הפוכה ורישתה את החנויות במצלמות (שימו לב לכמות ע"ג הפאנלים הלבנים בתמונה העליונה), וסנסורים גלויים, התלויים לעין כל מעל המדפים, והבינה המלאכותית על מירב מרכיביה גלויה לעין כל, כולל מסכים המחקים את תנועות המבקרים בחנות – וולמארט לא מסתירה דבר מהצרכנים, ומתגאה בכך.



הטסט הראשון בוצע בחנות קטנה (ושכונתית) של הרשת והבינה המלאכותית יודעת להניב אנליזות של מדפים ריקים ומשדרת בזמן אמת לעובדים את הצורך בחידוש מלאי למכשירים ניידים.



וזו רק ההתחלה, שכן במסגרת הבחינה מבוצעת בזמן אמת לא רק רמות מלאי אלא גם תנועת המכירות. מידע קריטי עבור כל קמעונאי.


חשוב להבין שהקמעונאים נעזרים בתהליכים אלו ביצרנים – אך זהו שינוי תהומי בתחום הקמעונאות, שכן כך תוכל ענקית הקמעונאות לשפר באופן מהותי את ביצועיה.


הבינה המלאכותית לא רק שמאתרת את רמות המלאי אלא אף מבצעת חיזוי של הביקוש על סמך נתוני מכירות אמפיריים בזמן אמת וההזמנות מהספקים יבוצעו בהתאמה.


מטרת המהלך הוא להעצים את חווית הקניה של הצרכן בחנויות, ולא רק עם מדפים נקיים עמוסים במלאים שהצרכנים רוצים לרכוש אלא שהבינה המלאכותית אף תדע לזהות עומסים בקופות ולוודא פתיחת קופות חדשות – אף טרם התפתחות התורים, ועוד הרבה דברים נוספים.


את הקשר מגבה מערכת מחשבים מדהימה – בכל חנות – אף היא גלויה לעין כל. אך בואו רגע נעצור ונבין, העצמת חוויית הצרכן, פרסונליזציה ברמה של רצפת החנות המדף והמוצר, ניהול רמות מלאי, הגדלת מכירות – אלו הם הסיבות הגלויות שהאלגוריתמים של הבינה המלאכותית יבצעו, מה שעוד מעניין הוא הסמוי, מה שלא גלוי לעין, מה שלא נאמר – שם האמת הגדולה.


רישות חנויות עם מצלמות זה לא דבר חדש בקמעונאות, נהפוך הוא, טארגט ביצעה (כמו כל הקמעונאים הגדולים בעולם) כבר מתחילת שנות ה 2000 (אם לא לפני), את האנליזות באמצעות אלגוריתמים שנכתבו על בסיס צפייה בהתנהגות צרכנים, אך טארגט מיקדה את האלגוריתמים בסגמנט ספציפי – הורים. החיים משתנים עם הגעת הילד (בעיקר הראשון) וההוצאות בהתאם.


האלגוריתם של טארגט ידע לאתר מי בהריון על סמך איסוף מאסיבי של נתונים, ויש סיפור מפורסם על משלוח קופונים למוצרים המתאימים להריון - לנערה בת 18, וכשאביה הגיע למנהל החנות והתעמת עימו, מנהל החנות התנצל ואמר שיבדוק את העניין.

לאחר כשבוע התקשר מנהל החנות לאב ומסר לו שהעניין עדיין בבדיקה, והאב ענה... שבתו אכן בהריון.


האלגוריתם של טארגט בחן פרמטרים רבים והם ביצעו אנליזות מדהימות של התנהגות צרכנים, ובעיקר את הרגלי צריכה לפי שלבי ההיריון.


בעת זו ניתן רק להעריך את המידע שוולמארט לומדת על הצרכנים באמצעות הבינה המלאכותית שלה – אך על מידע זה היא לא מצהירה.

דוגמה טובה ניתן לקבל מאפל, המפעילה מערכת לזיהוי פנים בחנויות שלה, לטענת אפל זה על מנת למנוע גניבות בחנויות, אך לאחרונה התפרסם סיפור על נער בן 18 שהואשם ע"י אפל בגניבה, נעצר ע"י המשטרה ונחקר – אך במהלך החקירה הסתבר כי כלל לא היה בסביבה... והבחור הצעיר הגיש תביעה נגד אפל ע"ס מיליארד דולר.


חזרה לוולמארט, ענקית הקמעונאות המסורתית – שכבר מזמן לא מסורתית כלל וכלל - דבר מהותי שיש לקחת בחשבון בעת התייחסות לשינויי המסורת, וולמארט משתפת פעולה עם גוגל במלחמתה נגד אמזון, וגוגל מומחית בכריית מידע, ולמול זה יש לזכור – אמזון מתעתדת לפתוח 3000 חנויות Amazon Go במהלך 3 השנים הקרובות, ואמזון עצמה מומחית להתנהגות צרכנים.


המלחמה בין הענקיות רק הולכת ומחריפה – ומשנה את העולם – אם לטובה או לא, רק ימים יגידו שכן מחיר הקדמה היא הפרטיות של כולנו, וכל מערכת דיגיטלית שהיא בסופו של יום ניתנת לפריצה.


בפוסט HIGH Q 4 סיפרתי לכם על השקעות בהיקפים של מיליארדים שהקמעונאיות מבצעות והנה זה מגיע, המלצה דומה ליצואנים קיימת גם בפוסט BEST IN CLASS שכן אף הום דיפו מקצה מיליארדים להשקעות בטכנולוגיות. וולמארט, אמזון והום דיפו נמצאות בחוד החנית של הקמעונאות ומכתיבות מגמות, השוק כולו - ובעיקר אלו ירצו לשרוד - עומדים ליישר קו.


לכל הפועלים בתחום הקמעונאות ותעשיות משנה רלוונטיות כדאי מאד לשים לב: כאן קיימות הזדמנויות מדהימות למינוף פיתוח עסקי של השוק האמריקאי עבור שלל רב של תעשיות – ובראשן תעשיית ההייטק הישראלית - והמפתח טמון בצרכן, רק שכאן יש לזכור, ישנם מכנים משותפים לכלל אוכלוסיית העולם ובמקביל יש לכל תרבות את המאפיינים שלה.


אז כמו תמיד... לאהוב את המוצר ולהתאהב בלקוח, להכיר את הדמוגרפיה והתרבות על בוריה שכן זה תמיד יהיה המפתח להצלחה.


בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה לייצא? צור קשר

120 צפיות
bottom of page