top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

The Comeback

ב2019 מחזור המכירות הקמעונאיות בארה"ב הגיע לכמעט 3.53 טריליון דולר, ומהווה חלון הזדמנויות עצום ליצרנים ישראלים מתעשיות רבות.


נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש יולי 2019 פורסמו בארה"ב, ולמרות הערכות פסימיות של כלכלנים ותנודות מהותיות בשווקי כספים, בגין מלחמת הסחר, שוק הקמעונאות רק הולך וגדל.


נכון לפרסום נתוני המכירות בין ינואר - יולי 2019, סגמנט זה של השוק מניב כבר גידול של 3.4% (מעל 106 מיליארד דולר) לעומת התקופה המקבילה ב 2018.


מה שמרתק בנתונים אלו הם 2 פרמטרים מהותיים:


(1). למרות שיצוא הסחורות מסין ירד בחציון הראשון של 2019 בכ 31 מיליארד דולר המכירות ממשיכות לגדול – וסחורות כעת מגיעות ממדינות אחרות ובה בעת חל גידול בהיקף הייצור בארה"ב.

נתון זה מהותי לפיתוח עסקי של מכירות למול קמעונאים, מפיצים ושותפים אסטרטגיים בארה"ב.


(2). השוק בארה"ב שעובר כעת שינויים תהומיים מבצע רי-אורגניזציה של ערוצי המכירות, פורמטי חנויות מסוגים מסוימים שבהן לא בוצע בידול, השקעות בחוויית הצרכן בחנות, נוחות וכן הלאה – נסגרות, ונתחי השוק עוברים לסחר האלקטרוני - אך יש לשים לב כי המכירות עוברות לפלטפורמות סחר של קמעונאי אומניצ'אנל בעיקר.

רשתות דוגמת וולמארט, טארגט, הום דיפו ועוד שהשקיעו מיליארדים בשילוב העשרת חוויית הצרכן ברצפת החנות ובסחר האלקטרוני, מניבות תוצאות חיוביות, גידול מתמיד במכירות, גורפות נתחי שוק מחנויות בסגמנטים שנסגרו ועוד.

ההפתעה הגדולה מגיעה דווקא בתחום מוצרי ה CPG (consumer packed goods) שם הרשתות מצליחות לצמצם את נתח השוק של אמזון, כפי שעשתה וולמארט שדיווחה בדוחות הכספיים של רבעון שני על גידול של 37% בסחר האלקטרוני שלה, ו גידול של 2.8% ב comp sales.


בחינה של קטגוריות מובילות מתחילה לבנות תמונה מרתקת, אי אפשר להתעלם מהצמיחה של תחום ה Nonstore Retailers שהניב צמיחה של כמעט 12% - אך יש לשים לב כי צמיחה זו מגיעה ממענה שמקיימים קמעונאי האומניצ'אנל (פלטפורמה + חנויות) באמצעות רכישת מוצרים באתר ואיסוף בחינם בחנות.

נקודה זו מהותית שכן האיסוף מבוצע בחינם, ותורם הרבה מעבר לכך, בסקר שבוצע לאחרונה עלה כי כ 50% לא רק שאספו את ההזמנה, אלא נכנסו לחנויות וביצעו רכישות נוספות לא מתוכננות, והוצאה זו עמדה על 40$ נוספים מעבר להזמנה שבוצעה באתר הקמעונאי.


לא בכדי אמזון שוקדת על פתיחת אלפי חנויות בארה"ב.


הקטגוריה הבאה אליה כדאי לשים לב מתייחסת למזון ומשקאות, וראשית כדאי להתייחס לרכישות מזון מחוץ לבית הצרכן – סגמנט זה מניב גידול מעל הממוצע ועמד על 4.1% נתון זה חשוב שכן מהווה אינדיקציה לביטחון הצרכן בכלכלה, המסעדות הן האינדיקטור הראשון למדד זה, לעומת זאת צריכת מזון ומשקאות בבית עלה ב 2.8%, אך מאחר והבחינה חייבת להיות הוליסטית האמור בהוצאה של כמעט 7% על מזון ומשקאות, נתון שנותר קבוע לעומת אנליזות המכירות שחלקנו במאי 2018.


למול בחינה זו של הגידול במכירות הקמעונאיות ינואר – יולי 2019 בארה"ב, רצינו לבצע בחינה של יצוא הסחורות ממדינת ישראל לארה"ב, וזו בוצעה ביחס ל 2 החציונים הראשונים של 2018 ו 2019, הנתונים המופיעים בגרף הם כפי שפורסמו ע"י לשכת הסטטיסטיקה בארה"ב ומהם עולה בהשוואה של חציון ראשון 2018 לעומת 2019 חלה ירידה של כמעט 800 מיליון דולר ביצוא הסחורות, וזאת בשעה שהשוק האמריקאי מצוי בתנופת צמיחה מדהימה, ומהווה את אחת ההשקעות הכי מניבות בפיתוח עסקי שתעשיות מסורתיות - בעיקר - יכולים לבצע בעת זאת, לעומת שווקים אחרים.



עם זאת, מאחר ובשוק האמריקאי מתקיימות תנודות עצומות, מומלץ לנקוט בגישת פיתוח עסקי שמרנית יחסית, המושתת על מודיעין עסקי מעמיק שאינו פוסח על מחקר שוק יסודי במיוחד והתכנות שיווקית שעליהם תיסתמך אסטרטגיה שיווקית.

להבדיל משווקים אחרים, בארה"ב היצרן הוא זה שנדרש לבצע את שיעורי הבית ביחס למגמות, צרכן וכד', זו חלק מבדיקת הנאותות (due-diligence) שכל מפיץ / קמעונאי מצפה שהיצרן יעשה. אך חשוב מכך, זו הדרך היחידה לוודא את מקסום ההשקעות בפיתוח השוק למול צמצום סיכונים.


כדאי לציין כי מדינת ישראל ומשרד הכלכלה מעמידים ליצרנים סיוע בפיתוח שוק באמצעות מענקים כספיים, למדינת ישראל הסכם סחר חופשי עם ארה"ב ושוק האוהד מוצרים מישראל, אך כדאי לזכור שהמוצר חייב להיות מותאם לשוק היעדבכדי לגרוף את נתח השוק ולהניב את המכירות הרצויות למול פוטנציאל שוק עצום זה.


 

יצרנים הרוצים לבחון אופציות של פיתוח השוק האמריקאי מוזמנים לפנות אלינו לשיחת יעוץ ראשונה ללא עלות / התחייבות, נשמח לעזור לאור העובדה כי התעשייה המסורתית הינה המעסיק השני בגודלו במדינת ישראל, וירידה של כ 800 מיליון דולר (!) ביצוא סחורות בחצי שנה מהותית לשוק קטנטן דוגמת ישראל.

 

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה לייצא? צור קשר! או פשוט לשתף ולעזור לאחרים.

בהצלחה!


49 צפיות
bottom of page