top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

There’s no planet B


ענקיות מזון דוגמת נסטלה, יוניליבר, דנונה ועוד מתאגדות תחת הכינוי Sustainable Food Policy Alliance ויוצאות בקריאה לממשל הפדרלי בארה"ב להטיל את מס הפחמן – ולא רק.


הקבוצה מבקשת לקבוע מדיניות המקבילה לזו שנקבעה בהסכם פריז משנת 2015, ולהחיל את השינויים הבאים:

להוריד את רמת פליטת גזי החממה.

להחיש פרויקטים של אנרגיה נקיה ממקורות ברי קיימא.

קידום תהליכים ותמריצים להורדת פליטת גזי חממה בחקלאות ובצמצום ביעור יערות.

השקעות בתשתיות ועידוד התנהלות הוגנת וצודקת.


חברות אלו מבינות את חובתם בשל גודלן, כמי שיכולות להניב שינוי לא רק ברמת מנהיגות אלא גם לנוכח יכולתן להשפיע על חקיקה ומימון לוביסטים במסדרונות הממשל הפדרלי בארה"ב.


בין חברות מובילות אלו מתגלגל מחזור מכירות של למעלה מ 200 מיליארד דולר, ולמהלך זה השפעות רבות לא רק על תעשיות המזון, אלא בנוסף על החקלאות, האנרגיה, קמעונאות ותעשיות משנה רבות ונוספות.


על שינויי מגמות הצפויים בחקיקה סיפרנו לכם בפוסט One World, וכדאי לקחת בחשבון כי חקיקה בתחומים אלו תגיע במוקדם או במאוחר – זה רק עניין של זמן.

החקיקה תשנה גם את אלוקציית הכספים לפיתוחי טכנולוגיות חדשות בתחומים רבים.

למהלכים אלו יהיו השפעות רבות לא רק על תעשיות משנה אלא אף על עסקים בינוניים וקטנים בתחומי מזון חקלאות ואנרגיה.


מאז שהחלה התאגדות זו לפעול, חברות אלו מקפידות על צמצום פליטות גזי החממה הנגרמים במסגרת פעילותן (ייצור, שרשרת אספקה וכד') , מגבילות את השפעתן על הסביבה, מקזזות את רמת הסודיום במזון, ומגבירות את השקיפות למול הצרכן.

קונסורציום זה גם מתעתד לעבוד עם משרדי החקלאות והבריאות בארה"ב בכדי להמליץ על תזונה בריאה המושתתת על מערכות גידול מזון ברות קיימא.


הדור ששינה את העולם.

כאן צריך רגע לעצור, ולהבין את המהלך, מכירות מזון (ללא מסעדות) בארה"ב עמדו ב 2018 על למעלה מ 740 מיליארד דולר, ומכירות של חברות אלו – בסגמנטים רבים – ירדו.


סטרטאפים רבים שהיו קשובים לרחשי הציבור הצליחו לגרוף נתחי שוק מענקיות המזון, אך הבעיה מקיפה יותר שכן בשל שטח מדף עצום של חברות אלו בחנויות, לא רק שמכירותיהן ירדו, אלא בהתאמה ירדו המכירות אצל הקמעונאיות, והדרישה מהצרכן בנוגע לשקיפות לגבי שרשרת האספקה, איכות המזון, רכיבים, ועוד, גרעה משווי המותגים.

דור המילניאלס הוא זה שהוביל ומוביל מגמות אלו, והוסיף את ביקורתו הנוקבת בגין הדרישה לשמור על איכות הסביבה.


דור זה הפנים כי ילדיו לא רק שיאלצו להתמודד עם משאבים מתכלים, אלא כבר כיום מתמודדים עם ריבוי רגישויות למזון, צמיחה בהיקף האלרגיות , ובעתיד הלא רחוק יאלץ להתמודד עם קשיי נשימה נוכח זיהום האוויר.


מהלכי חברות אלו הם בחזקת שינויים הנדרשים להישרדותן.


הזדמנויות לנקודות ירוקות

עת עוסקים בדור נפלא זה, נתון חשוב המשפיע על מהלכי מותגים אלו הוא תחזית מכירות סגמנט מוצרים ברי קיימא שעתיד להגיע בשנת 2021 ל 150 מיליארד דולר.


יצרנים – ולא רק יצרני מזון - אלא לעוסקים בתחומי החקלאות והאנרגיה ותעשיות משנה, מומלץ לבצע את השיפורים הנדרשים ולהגדיל את ההיצע שלהם בתחום מוצרי ברי קיימא על סמך החקיקה המשתנה.

שכן אלו הם שיזכו בגידול מכירות, באמון ונאמנות הלקוחות והצרכנים, וימשיכו להיות רלוונטיים.


ככל הנראה קונסורציום זה יצליח להעביר את החקיקה הנדרשת בארה"ב וזו האחת (אם עדיין לא נפוצה במדינות אחרות), תתפשט בעולם כולו, עת היות שוק המזון בארה"ב כה גדול ומניב.


שינויים אלו שמבצעות החברות בפורטפוליו המוצרים שלהם ישווק גם למדינות אחרות וכל המתחרים בתחום יאלצו ליישר קו עם שינויים אלו.

מומלץ ליצרנים ומגדלים לבחון את תהליכי הפיתוח העסקי שלהן לטווח קצר ובינוני, לשנות את האסטרטגיה השיווקית שלהם ולבצע התאמות אלו בכדי לפגוש את החקיקה ואת המגמה – לא רק במסגרת שיווק לשוק בארה"ב אלא בעולם כולו.



הכי חשוב לבצע שינויים אלו לא רק בכדי לשרוד עסקית – אלא משום שאין לנו בית אחר.




בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה לייצא? צור קשר

27 צפיות
bottom of page