top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

TRUCE!


הנשיא דונלד טראמפ יצא למלחמת סחר עם סין, בעיקר בשל סחר לא הוגן ולא מאוזן בין המעצמות, אך "הקש ששבר את גב הגמל" היה צ'יפ בגודל גרגר אורז שנשתל בלוחות אם של מעבדי שרתים, צ'יפ זה שימש לגניבת טכנולוגיות וקניין רוחני מחברות הייטק מובילות דוגמת אפל ואמזון, ותעשיות רבות נוספות שנפגעו עקב כך.


המלחמה לא הסתכמה בהטלת מכסים, שכן ארה"ב דרשה לפתוח בחקירה של גניבת הטכנולוגיות והקניין הרוחני – ה WTO (World Trade Organization), אכן פתח בחקירה ב 20.11.18 – הנשיא טראמפ גייס קואליציה לא רק מ 2 עברי המתרס הפוליטיים בארה"ב אלא אף בקרב הקהילה הבינלאומית.


הנתון המהותי שלו יש להקדיש תשומת לב, עולה מהיקף עודפי הסחר של סין עם ארה"ב ויתר העולם

(נקודה בה היקף מחזור היצוא עובר את נקודת השוויון בין יבוא ויצוא) . ארה"ב היא שוק יצוא מספר אחת עבור סין, ובהיקפים מהותיים – ביחס לשאר העולם, ובשעה שעודפי הסחר למול העולם ירדו בין 2014-2017, למול ארה"ב – המחזור רק הלך וגדל.

הגידול חל למרות המשבר הכלכלי בארה"ב, ועלה לארה"ב ביוקר – ברמות רבות – אך העיקרית שבהן היא מקומות עבודה.


הנשיא טראמפ – איש עסקים – הטיל בספטמבר 2018 מכסים אסטרטגיים בגובה של 25% על סחורות

סלקטיביות המיובאות מסין, ועל פי דוח שפורסם באירופה, עלה כי המהלך היה יצירתי ומוצלח, שכן בשעה שלצרכן האמריקאי המחירים עלו בכ 4%, יצרנים סיניים מימנו את ההפרש על מנת שלא לאבד נתח השוק בארה"ב.


קמעונאים ויצרנים שבחרו שלא להעלות מחירים הגדילו את היקף הרכישות שלהם בארה"ב – מהלך שתרם לשגשוג בשוק האמריקאי.


סין שלא שקטה והטילה מכסים על יבוא סויה ובשר – ומקורן של אלו הוא בחקלאים המתגוררים במדינות המאופיינות כליבת הדמוגרפיה הרפובליקנית – המפלגה בראשה עומד הנשיא טראמפ.

בכדי לתמוך בחקלאים ובמגדלים משרד החקלאות רכש את העודפים עבור בנקי מזון, אך מנגד סין החלה לרכוש סויה בברזיל – ולנושא זה תהיה השפעה ארוכת טווח על חקלאים אמריקאים.


ארה"ב נערכה להחרפת המערכה למול סין באמצעות הטלת מיסים נוספים על יבוא של למעלה מ 200 מיליארד דולר נוספים ב 1.1.2019 , אך במסגרת ה G20, ב 1.12.18 נערכה פגישה בין מנהיגי המעצמות, ובפגישה זו הוסכם בין המעצמות על "הפסקת אש" ל 90 יום.


המפתח להשגתה היה הסכמת סין להגברת היבוא מארה"ב כדלקמן:

- רכישת מוצרים חקלאיים – ללא דיחוי נוסף

- הגדלה משמעותית של רכש מוצרי חקלאות, אנרגיה, תעשיה ועוד מתוצרת ארה"ב – עדיין לא הוסכם על הסכום.

- הורדת מכסים על רכבים תוצרת ארה"ב - כיום המכס עומד על 40% סין רוצה להוריד את ה %, אך ארה"ב דורשת לבטלו.

- הממשל בסין טרפד את השתלטות QUALCOMM על NXP וארה"ב דורשת כי במידה ויהיה עניין חוזר מצד QUALCOMM כי הממשל בסין ישקול עסקה זו מחדש.


קיימים סעיפים נוספים בדרישות ארה"ב ואחד החשובים נוגע לפגיעה ושימוש לא חוקי שעושות חברות סיניות בקניין הרוחני של חברות אמריקאיות, סין התחייבה להקים אתר שיפרסם את שמות החברות הללו ונגדן ינקטו צעדים נוספים.


ארה"ב מנגד התחייבה שלא להטיל את 25% המכס על סחורות בהיקף של 200 מיליארד דולר נוספים שאמור היה לחול ב 1.1.19, ואלו שהוטלו בספטמבר 2018 יועמדו על 10%.

עם זאת הנשיא טראמפ הבהיר כי השיחות לא יגררו ותחם את "הפסקת האש" ב 90 יום כאמור, והבהיר לסינים "עסקה אמתית או מיסים על יבוא מסין".



הזדמנויות ליצואנים ישראלים:

- היצרנים בסין לא יוכלו לספוג את המיסים על מוצרי הצריכה (consumer goods גרף ירוק) לאורך זמן, והקמעונאות כבר מחפשת אלטרנטיבות, ובהתאמה יצרנים אמריקאיים.


- ברזיל ואינדונזיה יהיו שווקים בעלי עניין לחקלאות (לאלו שיצליחו לעבור משוכות פוליטיות), יצוא הסויה מברזיל לסין יגדל ויצוא האתנול מאינדונזיה לסין גדל.


- מקסיקו שחתמה על הסכם נפט"א מתוקן עם ארה"ב אף היא יעד לגורמים העוסקים בתחום החקלאי.


- ליצרנים ישראלים העוסקים בתחום הרכבים – מומלץ לבחון את תחום יצוא הרכבים מארה"ב, אם סין אכן תוריד את המכס, היקף היצוא מארה"ב לסין יגדל.


- עוד מומלץ ליצרנים הפועלים בתחום הקלינטק והייטק - ובעיקר חיסכון באנרגיה - לשתף פעולה עם יצרניות אמריקאיות.


- ליצואנים הפועלים בסין – כדאי מאד להקדיש תשומת לב לתחומי אנרגיה סולארית וסחר אלקטרוני – בדגש על סחר חברתי.


בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה ליצא? צור קשר :



23 צפיות
bottom of page