top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

walmart vs. amazon #3

עודכן: 26 בנוב׳ 2018


המלחמה בין הענקיות וולמארט ואמזון משנה את פני הקמעונאות (לטובה!), המאבק בין הענקיות מגדיר את כלכלת החוויה וקמעונאות הOMNICHANNEL - כל זאת באמצעות דגש על וודאות וביטחון (TRUST) של הצרכן.


הענקיות נוקטות בגישה הוליסטית, כשבמרכזה הצרכן (או התנהגות צרכנים - בהעדר הגדרה טובה יותר).


בשעה שגופים רבים מנסים להגדיר את הפרסונליזציה, וולמארט ואמזון הבינו שכל קניה (וכסף) היא רגשית, ואותנטיות הצרכן היא המפתח, תהליכי הרכישה אינם רלוונטיים למימד כזה או אחר בלבד, אלא הוליסטיים קשורים ומחוברים.


בדיוק כמו בסרט אווטר, כאשר נייטירי רואה את ג'ייק סאלי - כמו שהוא באמת, ללא גוף האווטאר - ואומרת לו שהיא "רואה" אותו, את מי שהוא, בשלמות, כולל הפגיעות (וזאת בשעה שהיא מכילה אותו בחיבוק), כך גם וולמארט ואמזון מגדירות מחדש כיצד הן "רואות" את הצרכן.


עד לא מזמן אמזון ניצחה בפער ניכר בסחר האלקטרוני, בעיקר בארה"ב, עם נתח שוק של 49% וזאת בשעה שוולמארט דישדשה הרבה מאחריה, הסיבה לכך הייתה המיקוד והשקעות ענק של וולמארט בחנויות ובצוות העובדים שלה, אך בין 2017 ל 2018 הגדילה הרשת את השקעותיה בטכנולוגיות.


וולמארט היא ספינת ענק שלוקח הרבה זמן לסובב, אך מרגע שנמצאה "זווית השיוט הנכונה" - אין הרבה מתחרות שיכולות ליישר עימה קו.

השקעות הרשת נושאות פרי, ובשני הרבעונים הראשונים 2018 הניבה גידול של 44% (ל $11.5 מיליארד) בסחר אלקטרוני - אך זו רק ההתחלה, שכן עבור וולמארט המגלגלת מחזור מכירות של חצי טריליון דולר ($503 מיליארד ב 2017 וברבעון ראשון ושני של 2018 מחזור מכירותיה עמד על $380 מיליארד). מחזור מכירות של $11.5 מיליארד,  הוא טיפה בים, קצה הקרחון.


וולמארט ממנפת את השימוש שלה בטכנולוגיות באמצעות חנויות ועובדי הרשת, באופן שלא רק מתחיל להדביק את הפער מול אמזון, אלא משנה את מאזן הוודאות ובטחון הצרכן במותג הרשת. 

וולמארט החלה לא רק "לראות" את הצרכן באופן שונה - אלא מבצעת גם מהלכים להכניס לרשת לקוחות עם רמות הכנסה, השכלה וכד' גבוהים יותר,  כדי להתחרות על נתח השוק של הלקוחות הרוכש באתר אמזון, ואלו שעתידים לרכוש ב AMAZON GO - דור המילניאלס ודור ה Z, אלו עתידים עד שנת 2020 להוות 52.2% מאוכלוסיית ארה"ב, דורות אלו מוגדרים כצרכנים המחוברים (connected shoppers).


על פי הדוחות הכספיים של וולמארט, צרכנים מחוברים המשלבים מסע בין רכש בסחר אלקטרוני וחנויות,  רוכשים כמעט פי 2 מהצרכן הרגיל.


בדיווחיה, לאנליסטים וולמארט הצהירה על השקעות ענק של מיליארדי דולרים בטכנולוגיות OMNICHANNEL (וכמוהה גם קמעונאיות נוספות דוגמת הום דיפו, טארגט וכד') - החנויות הוא המרחב שבו יחסי הכוחות בין וולמארט ואמזון מתהפכים, לוולמארט כמעט 12,000 חנויות ב 28 מדינות, ו 4800 חנויות בארה"ב בלבד.

החנויות המקנות לרשת קרבה פיזית ל 90% מאוכלוסיית ארה"ב המתגוררת בטווח של 10 מייל (16 ק"מ) מחנות.


וולמארט משלבת טכנולוגיות קיימות בבית (בינה מלאכותית, מחשב, טאבלט וכד') הצרכן, ובכיסו (טלפון חכם) עם טכנולוגיות ואפליקציות שנועדו כהגדרת הרשת :"להעצים את נוחות הצרכן, תוך הקניית חיסכון בזמן וכסף, במטרה להפוך למותג האמין מכולם"


מטרות אלו אינן פשוטות כלל, וסגמנט חדש המתפתח סביבן נוגע לבינה מלאכותית ו - VOICE COMMERCE, סגמנט שפותח ע"י אמזון והוא עתיד לגרוף נתח שוק של 7% עד שנת 2020, שכן חל מעבר מחיפוש באמצעות הקלדה, לחיפוש וקניה באמצעות הוראות לבינה מלאכותי, התפתחות זו החלה עם ALEXA של אמזון, ובגין העצמת נוחות המשתמש, זו גרפה נתח שוק עצום מגוגל.


כיום לתחום הספיקרים החכמים (הפעלה קולית באמצעות בינה מלאכותית) הצטרפו ענקיות נוספות דוגמת גוגל ומיקרוסופט - אך אף אחת מאלו (גם לא וולמארט), לא נהנית מאמון הצרכנים כמו אמזון, ואמזון המבינה כי זה סוד כוחה האמיתי מגנה על אמון צרכניה בקנאות, כולל הגשת תביעות משפטיות נגד אלו שפרסמו חוות דעת שליליות בכדי להטות את הכף בין מתחרים.

מאידך ענקיות דוגמת גוגל ומיקרוסופט ניצלו את כוחן למול התלות של המשתמש אינדיבידואלי, ולוולמארט דימוי בעייתי כמי שניצלה את כוחה ומכרה מוצרים במחירים זולים כדי סגירת עסקים קטנים רבים.

אמזון לא רק שלא התנהלה בכוחניות אלא אף שימשה במה וקרש קפיצה עצום עבור יזמים וסטרטאפים רבים.


אנליזות נכונות ודרכי פעולה ממוקדים יכולים להוות הזדמנות פז ופוטנציאל שוק עצום עבור יצואנים ישראלים, לא רק בתחום הטכנולוגיות אלא אף בתחום מוצרי צריכה רבים הנפוצים בפלטפורמת הסחר וברשת.


למידע נוסף:


בהצלחה!

שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה ליצא? צור קשר :


29 צפיות
bottom of page