top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

What’s Cooking?

עשה מזונותיך תרופותיך עמדה בבסיס משנתו של הרמב"ם – אך כעת היא עומדת בבסיס הנפקות ענק בעמק הסיליקון ובית היוצר של חברות מרתקות מקליפורניה.

בפוסט What’s Growing חלקנו את מגמת גידול תחום המזון מהצומח, סגמנט שהניב גידול פנומנלי והגיע ל 3.3 מיליארד דולר, בשנת 2018.


מגמה זו רק הולכת וגדלה, על פי דוח חדש, 17% מכלל הציבור האמריקאי – בין גילאים 15-70 – כבר צורך את עיקר מזונו מהצומח.


60% מדווחים על הורדת צריכה של כמות המזון מהחי.

התחזית היא שעד שנת 2020 מזון מהצומח יגיע להיקף מכירות של 5.2 מיליארד דולר.


מחקר של ג'ון הופקינס – בלומברג (Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health) מצא כי 55% מכלל הצרכנים דיווחו על הגבלת צריכת בשר, ו 41% צמצמו את צריכת הבשר האדום. בארה"ב האמור בשינוי דרמטי.


אחת החברות המרתקות בתחום זה היא Beyond Meat שבעת זו יוצאת להנפקה במטרה לגייס כ 184 מיליון דולר, לפי הערכת שווי של 1.21 (!) מיליארד דולר.


החברה כבר מגלגלת מחזור מכירות (2018) של כ 88 מיליון דולר, והיא מתחרה מול ענקיות דוגמת קרפט היינז, נסטלה ועוד – אך בעת זו המהלך הבא שלה יעלה אותה מדרגה – מכירת מוצריה (לא רק תחליף לבשר בקר, אלא גם לעוף וחזיר) בחנויות. מהלך שמסביר את השווי לפיו היא עתידה להנפיק.

חברה זו שגייסה הון עצום, נתנה דגש לא רק לערכים בריאותיים של המזון, השפעתו על האקולוגיה – אלא בפיתוח מוצריה, נתנה דגש מיוחד לחוויית הצרכן בבית, אוכל מאחד אנשים.


בארה"ב אחת הסיבות שתחום הגינון כה גדול הוא התאספות של משפחה וחברים (socializing) - ומוצריה מספקים לא רק את החוויה הרלוונטית לטעם, נראות, וריח – אלא הרבה מעבר לכך.



תחום נוסף שגדל במיוחד ורושם גידול שנתי של 9% הוא חלב על בסיס צמחי, מכירות תחום זה הגיעו כבר להיקף של 1.6 מיליארד דולר ולמעשה מהווים את הסקטור הגדול ביותר בקטגוריית המזון / משקאות מהצומח.


לא רק משקאות החלב מהצומח גדלים, אלא אף יתר מוצרי הקטגוריה (גבינות יוגורט וכד') – כל זאת בשעה שמכירות חלב (פרה) יורדות בהיקף של 6% שנתי.

משנת 2012 מכירות חלב מהחי צנחו בסך של 15% לכ 16 מיליארד דולר ב 2017.


בסקר שערך ה FDA עם הציבור בארה"ב עלה כי למעלה מ 76% ביקשו להותיר את המילים יוגורט, גבינה חלב וכד' על גבי האריזות מוצרים אלו מהצומח, וזאת לעומת התנגדות 99.8% יצרני מוצרים מתחרים מהחי.


בשר דמוי בקר וחלב מהצומח אינם היחידים בקטגוריה זו – גם תחליף ביצים מהצומח על הכוונת וחברת קלרה מזונות – אף היא מקליפורניה כבר עברה 2 סבבי גיוס וכעת נמצאת בשלב הגיוס השלישי –המוערך בכ 40 מיליון דולר.

סגמנט זה יש לזכור עצום, לא רק בשל מאכלי ביצים שגרתיים (חביתות וכד'), אלא מדובר גם באפיה, מיונז ועוד.


חשוב להבין שמכנה משותף למגמה זו היא דרישה המגיעה מהשוק, דרישה ההולכת וגוברת בגין מספר סיבות, ובכללן התייקרות עלויות שרותי בריאות בארה"ב, גידול במחלות ורגישויות למזון, אך 2 דרישות עיקריות עומדות בבסיס הציפיה המניעה את הגידול ברכישות שמבצע הצרכן האמריקאי - והן קשורות לרמות כולסטרול ושומן רווי נמוכות – ואלו מקבילות לשינוי התנהגות צרכנים (מניעה) לנוכח גידול במחלות לב, סרטן, השמנה סכרת ועוד.


ירידה בצריכת מזון מהחי, משמעה הורדה משמעותית של רמות חלבון, וכאן נכנס לתמונה סגמנט שוק עצום בפני עצמו, על פי דיווח של Business Wire מכירות חלבון מהצומח עתיד להגיע להיקף של כ 48.77 מיליארד דולר ב 2025 – לא רק בשוק האמריקאי, אלא בשוק הכלל עולמי, ואת גידול הצריכה מניעות בנוסף גם כלכלות מתפתחות בשל גידול בכח הקניה של שווקים דוגמת סין, הודו, דרום קוריאה ועוד – מדינות שבמהותן צורכות מזון רב יותר מהצומח.


דגשים והמלצות ליצואנים:


מומלץ לחקלאים, יצרני ח"ג לתעשיית מזון, ויתר תעשיות הקשורות לתחום המזון לשים לב לשינויי מגמות אלו שכן הן ההיקפים והן השחקנים (יצרנים) הנכנסים לתחום פועלים בשווקים גלובאליים לא רק בארה"ב.


בעיקר מומלץ לשים לב לנקודה חשובה, שרלוונטית לצרכן, מזון מהצומח במהותו פחות שמן, ולכן גם יש הבדלים בטעם ובאופני ההכנה – נקודה המהווה פתח להשקת חדשנות.


זכרו, לאהוב את המוצר ולהתאהב בצרכן - זה עובד.



בהצלחה!


שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה לייצא? צור קשר

31 צפיות
bottom of page