top of page
  • תמונת הסופר/תגלי יהודה מכירות לארה"ב

the $635 billion chip

עודכן: 26 בנוב׳ 2018

צ'יפ בגודל גרגר אורז שהצית את מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין.

היקף סחר הסחורות בין ארה"ב וסין בשנת 2016 עמד על סך של $635 מיליארד דולר, כמעט מיד עם כניסת הנשיא טראמפ לבית הלבן, הכריז מלחמה כלכלית על סין, בטענה כי גנבה קניין רוחני וטכנולוגיות מחברות אמריקאיות מובילות.


להבדיל מארה"ב, הממשל בסין שולט במרחב האינטרנטי, ולא אפשר כניסת מתחרים אמריקאים, אך על פי דיווח של המגזין Bloomberg Businessweek מנגד הממשל בסין שתל צ'יפ בגודל גרגר אורז בלוחות האם של חברת סופרמיקרו המספקת שרתים לחברות אמריקאיות מובילות דוגמת אמזון ואפל.


ענקיות הטכנולוגיה הללו לא היו היחידות שנפגעו שכן סופרמיקרו היא חברת ענק - מובילה בתחומה - שסיפקה לוחות אם לשרתים ל 100 מדינות שונות בעולם. ארה"ב היא הראשונה המדווחת על ריגול זה.

הממשל בסין הביא יצרנים סיניים - שייצרו עבור סופרמיקרו את לוחות האם- לשתול את הצ'יפ באמצעות שוחד או סחיטה ואיומים.


צ'יפ זה, שאפשר לממשל בסין לרגל אחר טכנולוגיות אמריקאיות - וככל הנראה של מדינות נוספות - מסביר את נסיקת סין בשנים האחרונות ואת המהפך שביצעה ממדינת עולם כמעט שלישית, ושוק מתפתח למעצמה המאיימת על מעמד ארצות הברית כמעצמה כלכלית, אך מעבר לכך הסביר את זליגת מקומות עבודה והשקעות בסין - בעיקר מארה"ב בעת שזו מתמודדת כבר עשור עם משבר כלכלי.


גילוי הצ'יפ נודע כבר ב 2015, בעת שאפל ואמזון גילו כי דבר מה לא תקין מתרחש בשרתיהן, לאמזון חוזה שרותי ענן עם ה CIA ובעקבות בדיקת אבטחה שביצעה נוכח חוזה זה, גילתה את הצ'יפ. במקביל אפל גילתה כי משהו לא תקין מתרחש ברשת השרתים שלה, ואף היא מצאה את הצ'יפ בלוחות האם שסופקו ע"י חברת סופקמיקרו.

חשוב להבין כי כבר ב 2016 אפל דיווחה על אזהרות רווח רבות בדוחות הכספיים שלה, והסבירה את אלו בהקשר עם יצרני הרכיבים של מכשיריה, מנגד תאגיד הענק Huawei - אחת מיצרניות לוחות האם עבור סופרמיקרו דיווחה על גידול ברווחים וגריפת נתח שוק - גם מאפל.


הצ'יפ שנשתל על ידי הממשל בסין, אפשר מעקף של קוד אבטחה, כך שהשרת בו נשתל לו האם לא יבדוק את הסיסמה של המשתמש, וסיפק גישה חופשית לכל המידע.

בעת זו ארה"ב מחריפה את מלחמת הסחר בסין, לא רק באמצעות מכסים, אלא אף באמצעות דרישת הנשיא טראמפ לבחינת מניפולציות במטבע שמבצעת סין.

סין מנגד נתקלת כעת בצניחת מניות עקב הוצאת השקעות של גורמים רבים ובעיית אמינות בעולם.


בפוסט בנושא מלחמת הסחר פרסמתי את הקטגוריות בהן טמונות הזדמנויות עבור יצואנים ישראלים, אך נקודה חשובה שיש לקחת בחשבון נוכח החרפת מלחמת הסחר מצד ארה"ב, היא כי הממשל ככל הנראה לא רק שיחריף את המהלכים שמבצע נגד סין, אלא אף לגבי מוצרים שמקורם (אפילו באופן חלקי) מסין.


ליצואנים ישראלים הפועלים בשני השווקים מומלץ לבחון את השקעותיהם ומהלכים שמבצעים, וכן מומלץ להעדיף שיתופי פעולה עם גורמים בארה"ב שכן לא רק מהלכי הממשל כעת מעידים על העדפת תוצרת ארה"ב - כך גם פועלות יצרניות וקמעונאיות רבות.

בהצלחה!


שאלות? רוצה לדעת עוד? רוצה ליצא? צור קשר :


bottom of page